Saturday, April 10, 2010

Sebuah suku yang kuat dan berpengaruh di Yaman pada hari Sabtu ini (10/4) mengancam akan melakukan tindakan melawan semua orang yang berusaha untuk 'menyakiti' seorang ulama muslim kelahiran AS yang oleh Washington dilaporkan telah ditempatkan masuk dalam daftar orang yang paling diinginkan oleh AS.

Kelompok suku Yaman yang melindungi Syaikh Anwar Al-Awlaqi bersenjata lengkap, mereka aktif di wilayah Abyan dan daerah Shabwa yang merupakan benteng serta kunci gerakan Al-Qaidah di Yaman, memperingatkan terhadap setiap upaya melawan Anwar al-Awlaqi akan berhadapan dengan mereka. Syaikh Anwar Al-Awlaqi sendiri seorang warga negara AS keturunan Yaman dicurigai terkait erat dengan gerakan Al-Qaidah.

Dalam sebuah pernyataan resmi yang diterbitkan setelah pertemuan para pemimpin suku, suku itu mengatakan mereka "tidak akan berdiam diri walau hanya rambut Anwar al-Awlaqi disentuh, atau ada plot atau tindakan mata-mata terhadap dirinya."

"Siapa pun akan mendapati risiko mencela anak kami (Awlaqi) dan akan menjadi sasaran senjata-senjata Al-Awlaqi," kata pernyataan itu, dan memperingatkan setiap orang yang bekerja sama dengan Amerika dalam rangka menangkap atau membunuh ulama tersebut.

Seorang pejabat Amerika mengatakan hari Rabu lalu bahwa pemerintahan Presiden Barack Obama telah resmi menjadikan Awlaqi sebagai target pembunuhan, meskipun ia adalah seorang warga negara Amerika.

"Pemerintah AS akan merasa kecolongan jika tidak segera menghabisi setelah adanya ancaman teroris seperti Awlaqi," kata pejabat kontra-terorisme, yang berbicara anonim kepada AFP.

Saat ini masih belum jelas apakah suku-suku di Yaman benar-benar menyembunyikan Awlaqi di Yaman, tanah air leluhur Usamah bin Ladin di mana hubungan suku dan hukum sangat erat hubungannya.

Awlaqi menjadi terkenal tahun lalu setelah muncul kabar ia telah berkomunikasi sejak lama dengan Mayor Nidal Hasan, seorang psikiater Angkatan Darat Amerika Serikat yang dituduh menembaki rekan-rekannya di Fort Hood, Texas, yang menewaskan 13 orang.

Ia juga dituduh memiliki hubungan dengan pembajak pesawat 11 September, dan dengan seorang pelajar Nigeria Umar Farouk Abdulmutallab, yangdituduh berusaha meledakkan sebuah penerbangan Detroit pada 25 desember tahun lalu.(fq/aby)


Tok Dalangnya ialah Pemimpin UMNO.
1 comments Posted by Anak Sungai Derhaka at 11:22:00 AM
Rakyat Kelantan tidak akan mendapat apa-apa. Mereka hanya bakal terhibur dengan gelagat pemimpin Umno dengan janji-janji itu sahaja. Wang ihsan akan ‘disimpan’ dalam poket pemimpin Umno macam patung wayang kulit tersimpan dalam peti simpanan patung wayang kulit.


Zolkharnain Abidin

SATU - Pemimpin Umno berhujah, apa pun yang dipanggil ke atas wang hasil minyak negara, sama ada ‘wang ihsan’ atau ‘royalti’, yang penting ialah wang itu sampai kepada rakyat Kelantan. Sekali imbas, hujah itu adalah benar.

Namun jika diteliti, nampak benar bahawa pemimpin Umno cuba bermain wayang kulit dengan nama itu. Patung wayang kulit tidak bercakap, yang bercakap adalah Tok Dalang. Namun penonton tetap terhibur dengan ‘gelagat’ patung-patung itu.

Demikian pemimpin Umno. Mereka cuba mempamerkan kepada rakyat Kelantan bahawa mereka adalah pemimpin yang baik. Namun sebenarnya, wang yang mereka namakan ‘wang ihsan’ yang bakal mereka berikan kepada rakyat Kelantan adalah hak rakyat Kelantan.

Rakyat Kelantan mungkin terhibur dengan wang itu, macam penonton wayang kulit terhibur dengan patung wayang kulit. Hakikatnya, mereka dihiburkan oleh pemimpin Umno macam Tok Dalang menghiburkan penonton wayang kulit.

DUA - Wang minyak negara untuk Kelantan bukan wang ihsan. Ihsan maknanya belas kasihan, simpati. Maksudnya, wang itu diberi kerana kasihan dan simpati kepada Kelantan.

Itu salah kerana wang itu patut diberikan kepada Kelantan bukan kerana simpati. Wang itu perlu diberikan kerana itu memang hak rakyat Kelantan.

Hak wajib diberikan samada kepada orang miskin atau orang kaya. Tetapi simpati tidak tertumpah dari sudut kewangan kepada orang kaya. Adakah pemimpin Umno lupa bahawa wang minyak bukan sahaja untuk orang miskin dan mereka yang ditimpa bencana tetapi untuk semua rakyat Kelantan?

Sama miskin atau bukan, ditimpa bencana atau tidak, wang itu adalah hak semua rakyat Kelantan. Orang kaya juga berhak ke atas wang itu, tetapi kenapa hanya diberikan kepada mereka yang miskin dan ditimpa bencana sahaja?

Nampaknya, pemimpin Umno bermain wayang kulit. Mereka menghibur rakyat Kelantan dengan wang yang menjadi hak rakyat negeri itu macam Tol Dalang menghibur penonton wayang kulit dengan patung kulit lembu.

Selesai persembahan, patung kulit lembu itu disimpan oleh Tok Dalang. Penonton pulang dengan tangan kosong. Hanya kepala berisi kenangan menonton wayang kulit. Patung wayang kulit menjadi hak Tok Dalang. Penonton dapat apa?

TIGA - Rakyat Kelantan tidak akan mendapat apa-apa. Mereka hanya bakal terhibur dengan gelagat pemimpin Umno dengan janji-janji itu sahaja. Wang ihsan akan ‘disimpan’ dalam poket pemimpin Umno macam patung wayang kulit tersimpan dalam peti simpanan patung wayang kulit.

Patung wayang kulit akan diwarisi oleh anak cucu Tok Dalang selepas itu. Wang ihsan juga bakal diwarisi oleh ‘anak cucu’ pemimpin Umno.

Patung itu hanya dikeluarkan untuk menghiburkan penonton macam wang ihsan bakal ditabur untuk menghiburkan rakyat Kelantan.

No comments:

Post a Comment