Sunday, April 18, 2010

JASBEN sahaja



LOGIN



to log in please type, e.g: username@jasbenplantation.com
POKOK KARAS, GAHARU DAN KEGUNAANNYA

Kandungan kimia yang terdapat dalam gaharu merupakan komponen-komponen yang terdiri daripada sesquiterpenes, sesquiter-pene alcohol, kompoun oxygenated dan chromone. Selain itu, ia juga terdiri daripada komponen-komponen agarospiral, jinkohol-eramol, jinkool yang menghasilkan aroma gaharu.

Penggunaan kayu karas dalam industri perkayuaan di mana kayunya digunakan dalam industri pembuatan kotak pembungkus, papan lapis, cenderamata, perabot, kasut wanita, sarung senjata, chopstick dan lain-lain. Manakala kegunaaan gaharu banyak kepada upacara keagamaan Cina, Unanai, Ayurvedic dan upacara kaum di Tibet. Ia digunakan sebagai pengharum rumah di Timur Tengah manakala di Papua New Guinea menggunakannya sebagai ubat-ubatan tradisional oleh masyarakatnya. Di masa sekarang ia turut digunakan sebagai bahan wangian dan kosmetik.



Ciri-Ciri Spesis Aquilaria

NAMA SAINTIFIK
NEGERI / KAWASAN TABURAN SEMULAJADI
CIRI-CIRI

1. Aquilaria Hirta
Sepanjang Pantai timur, Terengganu, Pahang dan Johor
Pokok Kecil dalam lingkungan 15m tinggi, permukaan bawah daun berbulu, daun berbentuk ovate oblong.

2. Aquilaria Beccariana
Kebanyakkan tumbuh di bahagian selatan (Johor)
Pokok sederhana dalam lingkungan 20m, urat kedua daun lebih jelas, daun berwarna kelabu tidak berkilat.

3. Aquilaria Rostrata
Pahang (G. Tahan), habitat gunung.
Urat kedua daun tidak jelas.

4. Aquilaria Malaccencis
Terdapat di seluruh Semenanjung Malaysia, Sabah & Sarawak kecuali kedah dan perils.
Permukaan daun berkilat, runcing dan bujur

5. Aquilaria Microcarpa
Johor dan kawasan bakau
Pokok besar dalam lingkungan 36m, buah kecil berbentuk hati.




PENGURUSAN TANAMAN POKOK KARAS

Pokok Karas sesuai ditanam di antara kawasan dataran rendah hingga ke pergunungan pada ketinggian 0 – 750 meter dari paras laut dengan purata taburan hujan kurang dari 2000cm. Suhu yang sesuai adalah antara 27°C hingga 32°C dengan kadar cahaya matahari sebanyak 70%. Kesesuaian tanah adalah jenis lembut dan liat berpasir dengan pH tanah antara 4.0 hingga 6.0.

Biji benih yang berkualiti amat penting untuk tujuan pembenihan, selalunya pembenihan di lakukan oleh nurseri untuk menjamin bekalan benih tanaman dalam volume yang besar dan berkekalan. Buah karas dari jenis Aquilaria Malaccencis adalah berbentuk kapsul, 3.5 cm hingga 5 cm panjang, ovoid dan berwarna coklat. Kulitnya agak keras dan berbaldu. Mengandungi 3 hingga 4 biji benih bagi setiap buah.

Penanaman boleh dilakukan di tanah-tanah persedirian, tanah terbiar, hutan simpan atau tanah kerajaan negeri melalui permohonan. Ia juga boleh ditanam di ladang kelapa sawit, ladang kopi dan kebun di bawah pokok-pokok yang lain yang berumur antara 5 – 8 tahun. Teknik tanaman secara sistem selang atau intergrasi dengan 2 atau lebih tanaman juga boleh dilakukan. Teknik dari pendekatan Agroforestry, Inter-row planting dan Hedge planting juga boleh dilakukan.

Teknik menanam adalah dengan menggali lubang dalam jarak ukuran 6 kaki x 6 kaki, 10 kaki x 10 kaki, 10 kaki x 15 kaki dan sebagainya. Ia bergantung kepada teknik tanaman secara selang, intergrasi atau sebagainya. Anak pokok dikeluarkan dari politena bag dan dimasukkan ke dalam lubang yang digali dengan keluasan diameter dan kedalaman 0.5 meter. Tanah dipermukaan dipadatkan dengan tangan untuk memastikan akar bersentuhan rapat dengan tanah dan elakkan pengaliran air di permukaan (surface water). Kadar pembajaan tidak boleh melebihi 100 gm bagi tiap-tiap lubang iaitu dengan kadar baja NPK 15:15:15 sebayak 40 – 50 gm dan TSP sebanyak 40 – 50 gm semasa proses penanaman.

Pokok-pokok karas yang ditanam perlu dibersihkan dari gangguan pokok lain sekitar 50 cm untuk mengelakkan persaingan hidup. Kerja –kerja ini dilakukan dalam 2 – 3 kali setahun sehingga pokok berusia 5 tahun. Pengemburan 2 kali setahun adalah amat baik untuk memberi oksigen ke dalam tanah untuk melancarkan penyerapan makanan oleh pokok.



TEKNOLOGI PENGHASILAN GAHARU

Teknik inokulasi merupakan teknik menghasilkan gaharu pada pokok yang berusia 5 tahun ke atas atau diameternya mencapai 8 hingga 10 cm. Keadaan optimal perlu bersesuaian dengan batang dalam sekitar 5 cm. Setiap batang dibuat lubang dengan jarak anatara lubang sekitar 20 cm antara satu sama lain. Lubang disumbat dengan buluh atau poly paip untuk mengelakkan lubang tercantum. Selepas dimasukkan kulat ia ditutup dengan lilin, kayu dan sebagainya untuk mengelakkan air hujan masuk ke dalam lubang. Antara kulat yang digunakan ialah Furasium sp, Phytium sp, Lasiodiplodia sp, Libertela sp, Scytalidium dan Thielaviopsis sp.


Gambar 1 : Proses inokulasi pokok karas


Gambar 2 : Contoh kulat/bakteria yang digunakan dalam inokulasi




INDUSTRI PEMPROSESAN GAHARU

Terbahagi kepada dua;

1. Industri Pemprosesan Kepingan Gaharu.

Teras di dalam pokok akan diambil setelah pokok ditebang dan dipotong mengikut bentuk dan saiz resin yang terjadi. Proses yang dipanggil mencuci biasanya akan dilakukan di rumah atau kilang kerana ia mengambil masa yang agak lama. Ia adalah proses membuang sisa kayu dari resin gaharu sehingga ia bersih dan kering. Gaharu yang siap diproses akan menjadi kepingan dan habuk dan akan digred mengikut saiz, bentuk, warna, bau Gaharu ini akan dijual kepada pekedai atau pengeksport. Kepingan gaharu ini digunakan secara dibakar untuk mendapatkan aromanya.

Kebanyakan kerja-kerja mencari dan mencuci gaharu dilakukan oleh orang asli dan penduduk melayu yang tinggal di pingir-pinggir hutan (Kajian Unit Ekonomi Hutan). Biasanya harga yang ditawarkan oleh peraih agak murah kerana kuasa ekonomi mereka dan dijual semula dengan harga yang jauh lebih tinggi.



Gambar3 : Kayu gaharu yang siap diproses bersih (mencuci) menjadi kepingan dan sedia untuk dipasarkan.



Gambar 4 : Ketulan gaharu yang bernilai tinggi



2. Industri Memproses Minyak Gaharu

Selain gaharu yang dijual secara kepingan dan abu, ia juga diproses untuk dijadikan minyak. Menurut data dari Jabatan Perhutanan, terdapat 12 buah kilang di semenanjung Malaysia pada tahun 2007. Ia terbahagi kepada industri berskala kecil dan besar. Kebiasaan skala kecil mempunyai kurang dari 10 unit dapur dan diusahakan sendiri. Manakala, pada skala besar meraka mempunyai anatara 10 – 80 dapur dan akan mengupah pekerja seramai 2 – 3 orang atau lebih. Mereka juga memerlukan kayu gaharu sehingga 500 kg sebulan bagi menampung permintaan minyak gaharu.



Gambar 5 : Mesin pengisar kayu gaharu



Gambar 6 : Proses memeram sebelum kayu dimasak



Gambar 6 : Minyak gaharu yang terhasil dari proses penyulingan.





Jadual Gred di Pasaran.

Buat masa ini tiada gred yang seragam dan selalunya berbeza mengikut negeri. Berikut adalah gred yang dikeluarkan oleh JPSM dalam Bengkel Penyeragaman Penggredan Gaharu di Semenanjung Malaysia pada awal bulan Jun 2007 yang lalu di Kuala Lipis Pahang.

GRED
Harga (perkilogram)

Super A
RM 25,000 ke atas

Gred A
RM 20,000

Gred B
RM 18,000

Gred C
RM 15,000

Gred D
RM 8,000

Gred E
RM 3,000

Lain-lain Gred
RM 500 – RM 1,000

Gred Kayu untuk Minyak
RM 5 – RM 100

Minyak Gaharu
RM 300 – RM 350/ tola (12gm)


1. PERMULAAN PENANAMAN


i) Peringkat permulaan, tanah seeloknya dibersihkan dari semak samun dan tanah digemburkan. Untuk seekar tanah, penjarakkan 10 kaki x 10 kaki membolehkan sebanyak 430 pokok ditanam (430,000 kaki persegi / 100 kaki persegi).

ii) Penandaan jarak lubang dilakukan sebelum proses penggalian. Lubang digali berdiameter 0.5m dan pada tahap kedalaman 0.5m. Baja kompos organik digunakan untuk membantu mempercepatkan pembesaran anak karas.

iii) Pancang kayu digunakan untuk mengelakkan anak pokok senget semasa proses pembesaran.

iv) Kaedah penyiraman adalah secara titisan melalui polypaip yang dipasang bagi menjaga kelembapan tanah.

v) Semakin besar anak pokok, penjagaan semakin berkurangan. Elakkan penggunaan baja yang terlalu kerap kerana pokok yang terlalu subur akan mengurangkan hasil gaharu.



2. PENYUNTIKAN ENZIM


i) Penyuntikan bakteria dilakukan semasa umur pokok karas mencecah 5 tahun atau diameter batangnya lebih kurang 10cm – 15cm. Proses pertama, batang pokok karas akan digerudi sehingga 3 – 5 cm dalam dengan ½ inci diameter sebelum disuntik dengan bakteria.

ii) Antara jenis –jenis bakteria yang dikenalpasti ialah Antara fungi terlibat: Torula sp., Cladosporium sp., Pencillium citrinum, Aspergillus tamarii, and other Aspergillus spp., Botryodiplodia theobromae, Cytosphaera mangiferae, Epicoccum granulatum, Fusarium oxysporum, Fusarium solani & Chaetonium globosum.

iii) Penggunaan PVC atau buluh boleh menghalang daripada lubang yang digerudi tertutup semula. Pokok Karas amat kuat kerana boleh menutup lukanya dengan cepat.

iv) Pembentukan resin gaharu terjadi antara 3 bulan hingga 2 tahun selepas proses suntikan enzim bakteria. Selepas memastikan gaharu yang terhasil, pokok karas sudah sedia untuk diambil hasilnya.



3. PENGAMBILAN HASIL GAHARU


Terdapat pelbagai cara yang dilakukan untuk mendapatkan gaharu daripada pokok karas :-

i) Jika gaharu didapati pada sebatang pokok, maka pokok karas ditebang keseluruhannya dan bahagian yang terdapat gaharu dipotong segera dan dibersihkan serta diasingkan mengikut kandungan damarnya. Pokok akan ditebang kira-kira 50cm dari aras tanah. Cara ini membolehkan pokok karas mengeluarkan tunas baru bagi mendapatkan hasil kali kedua.

ii) Jika didapati terdapat gaharu pada dahan pokok karas, hanya bahagian dahan sahaja dipotong tanpa menebang keseluruhan pokok.

iii) Pokok karas yang sudah dikenalpasti akan dibiar reput, bahagian ada gaharu tidak akan reput kerana struktur gaharu adalah lebih keras dari induknya.

iv) Teras akan diracik dan dibersihkan untuk mengasingkan kayu dan teras gaharu. Gaharu akan digredkan mengikut warna, bentuk dan bau.



4. PENGHASILAN MINYAK GAHARU

Gaharu yang bermutu rendah akan diproses untuk dijadikan minyak. Minyak dihasilkan menggunakan kaedah penyulingan. Terdapat 2 jenis kaedah penyulingan:

a) Kaedah Penyulingan Air

b) Kaedah Penyulingan Stim



Kaedah Penyulingan Air :

i) Minyak dihasilkan menggunakan penyuling air.

ii) Di masak sehingga 4 -5 hari.

iii) Digunakan terutamanya oleh pengamal perubatan tradisi di Kemboja dan India

iv) Di Malaysia, masih ramai yang menggunakan kaedah ini tetapi pengusaha yang besar telah bertukar kepada kaedah penyulingan stim



Kaedah Penyulingan Stim :


i) Menghasilkan lebih banyak minyak berbanding penyulingan air

ii) Kayu karas dikisar halus dan direndam selama 3-7 hari utk memisahkan sel parenkima dan kalenjar minyak

iii) Sampel kemudiannya akan disuling didalam radas Clavenger selama 6 jam

iv) Minyak yang terhasil mengeluarkan aroma gaharu dan mempunyai warna pelbagai dari perang kehijauan hinggalah ke perang kemerahan gelap



5. PENGGREDAN KAYU

Contoh penggredan kayu diambil kira dari aspek dibawah:

No
Ciri-Ciri
Mutu

Pertama
Kedua
Ketiga
Keempat
Kelima
Keenam
Ketujuh

1
Warna
Coklat Kehitaman
Coklat Bergaris Hitam
Coklat Bergaris putih tipis
Kecoklatan bergaris putih tipis
Kecoklatan bergaris putih lebar
Putih Keabuan garis hitam tipis
Putih keabu-abuan

2
Kandungan Damar Wangi
Tinggi
Cukup
Sedang
Sedang
Sedang
Kurang
Kurang

3
Serat
Agak padat
Agak padat
Agak padat
Kurang Padat
Kurang Padat
Jarang
Jarang

4
Berat
Agak berat
Agak berat
Agak berat
Agak berat
Ringan
Ringan
Ringan

5
Aroma (dibakar)
Agak Kuat
Agak Kuat
Agak Kuat
Agak Kuat
Kurang kuat
Kurang kuat
Kurang kuat

RESOURCES FOR PLANTING GAHARU IN SABAH
According to Nuclear Director-general Datuk Dr. Daud Mohamad in New Sabah Times (16 Feb 2009), they have a community project in Tongod cultivating gaharu. In addition, SLDB has planted 20,000 gaharu seedlings in diverse conditions in Lahad Datu (Litang) and no less than 100 trees within their compound in Jalan Kelapa Sawit for research as well as commercial purposes.

PLANTING ADVICE
It is advised that gaharu seedlings that are 1 foot tall shoould be planted at a distance of 3 metre X 3 metre. Primarily, this is due to the plants directional growth as well as harvesting purposes.

PLANTING COSTS
The following is costing for only 1 tree (bear in mind that an acre can be planted with atleast 500 trees).

Cost of Seedling: RM 15.00 (Avg. Market price for 1 foot tall seedling)
Labour to plant: RM 1.00
Maintenance: RM 60.00 (Avg. RM12 per year)
Fertiliser: RM 60.00 (Avg. RM12 per year and highly depepndent on what type is used)
Innoculation: RM400.00

TOTAL COST: RM 536.00

Min. expectation from 1 tree is RM2000.00 if good/superior seedling is planted.

Februari 2010
Promosi Anak Pokok Gaharu Harga Termurah

(PENGHANTARAN SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA)

RM 2 SEPOKOK GAHARU A.MALACENSIS BAWAH 1 KAKI
-HARGA PASARAN RM3-4
-MIN ORDER 5000 POKOK

RM9.00 SEPOKOK BENIH GAHARU “ROYAL AGARWOOD” (CANANG BERBULU)
-TINGGI 2-3 KAKI
-HARGA PASARAN RM25.00
-MIN ORDER 1000
-STOK TERHAD

RM 5.00 BENIH POKOK TONGKAT ALI
-TINGGI 2-3 KAKI
HARGA PASARAN RM8 KE ATAS
-MIN ORDER 3000 POKOK

PROMOSI UNTUK BULAN FEBRUARI 2010
ORDER SEKARANG!

Anak Benih Gaharu Aquilaria Malaccensis tinggi 2-3 kaki

017-3030 807
atau

Sabri

017- 765 8152

No comments:

Post a Comment