Tuesday, October 21, 2008

15
5.1.21 Kesemua alatan mesti diperiksa selalu untuk memastikan ianya dalam keadaan baik sentiasa.
5.1.22 Disarankan premis burung dilengkapkan dengan alat pengesan asap (smoke detector), sprinkler dan alatan pemadam api lain yang sesuai. Perlu disediakan ruang masuk/keluar untuk pemindahan segera untuk burung semasa kecemasan berlaku.
5.1.23 Di atas tanah pertanian. Panggilan burung (rakaman kicauan burung Walit) hanya boleh dimainkan daripada jam 7.00 a.m hingga 12.00 p.m dan di halakan ke langit. Selepas itu ia dibenarkan dimainkan dari jam 5.00 p.m hingga ke 7.30 p.m. Di dalam premis rakaman kicauan dibenarkan dimainkan 24 jam. Desible yang dibenarkan ialah ia tidak boleh melebihi desibel7 dengan getaran frekuensi8 6hz iaitu dibawah pendengaran manusia.
5.1.24 Ruang masuk di sebelah bumbung untuk Burung Waiit dipastikan selamat dari pemangsa-pemangsa Burung Walit. Serbuk seperti belerang boleh ditabur untuk menghindarkan dari ular, biawak dan tikus besar. Ruang buka dibumbung ini perlu dicondongkan dengan disediakan cucur atap supaya ia tidak boleh dimasuki hujan atau angin ribut.
7 Desible - unit untuk tahap aras bunyian.
8 Frekuensi - unit (Hz) iaitu getaran bunyi per saat.
5.1.25 Semua pembukaan yang dibina untuk mendapat lebih ventila; mesti dibersihkan sekali seminggu untuk mengelakkan dai tubangnya tersumbat.
5.1.26 Perparitan disekeliling luar dan dalam premis laluan air ( dalamnya mesti sentiasa lancar.
5.1.27 Merokok di dalam ruangan premis Burung Walit dilarang sam sekali.
SEKSYEN 6 - KEPERLUAN TERTENTU UNTUK SESUATU SPESIS 6.1 Burung Walit
6.1.1 Pengurus dan sesiapa yang bertanggungjawab untuk burur mesti tahu keselesaan untuk sesuatu spesis supaya dap meminimakan ketegangan dan menghindar dari kecederaa Burung ini akan hidup dan membiak dengan baiknya jika ala persekitaranya adalah serasi baginya.
6.1.2 Kesemua burung mesti berupaya mengembangkan kedua-d sayapnya dengan maksima dan boleh terbang tanpa a halangan di ruang premis yang disediakan.
6.1.3 lanya disyorkan untuk menyediakan sangkar pengasingan unt rawatan Burung Walit yang sakit atau tercedera.
6.1.4 Tanda-tanda sakit yang memerlukan perhatian adalah:
3* Perubahan pada rupa luaran iaitu, bulu kusut atau el
kerap berhenjut keatas dan kebawah. *• Perubahan pada pandangan kasar tinja. >• Perubahan pada berat badan. >• Tumbesaran atau bengkak. >• Muntah, kecederaan atau berdarah. > Cecair keluar dari lubang hidung, mata atau paruh.
>• Tompokkan atau kopeng di kaki, mata atau lubang hidung.

No comments:

Post a Comment