Monday, March 14, 2011

KENAPA WANG KERTAS BUKAN KEKAYAAN SEBENAR???


1. Wang kertas hanyalah bernilai jika ia diperakui oleh kerajaan.

Contoh duit kita kita sekarang iaitu RM.Cuba bayangkan satu hari nanti tiba-tiba kerajaan kata duit RM tidak lagi sah untuk jual beli.Apa yang berlaku pada duit yang anda ada?Dah tentu hilang nilainya.Nak jual balik,nak jual kat sapa?bawak pergi luar negara memang xkan laku punyer.

2. Emas dan perak adalah satu2nya yang bernilai.

Kenapa??Sebab percaya atau tidak ada satu kisah masa perang di Vietnam,dimana pelarian hanya bawa emas kenegara lain.Akhirnya meraka berjaya hidup dinegara itu,Kenapa??Sebab emas diterima dimana ceruk dunia ini.Bayangkan kalau pelarian vietnam tue bawa duit kertas meraka?Agak2nyer ada x negara nak??

3. Wang kertas penuh dengan tipu daya tetapi emas tidak.

Katakan lah masa tahun 2000 nak pergi haji kos die RM8000.Selepas itu kita kumpul2 duit sampai sekarang sehingga RM8000.Tiba2 kita pergi Tabung haji untuk daftar pergi haji,orang tabung haji kata kos tahun ini dah RM10000.Dengan itu terpaksalah kita tambah lagi duit untuk kos tersebut.dari situ kita dah nampak kadar inflasi yang berlaku.kita rasa tertipu.

Manakala EMAS pula.Contoh pada zaman Rasulullah dulu,nak beli seekor kambing kita hanya perlu satu dinar sahaja.Kalau anda nak tau,sekarang pun kita boleh beli kambing dengan harga satu dinar.Harga satu dinar sekarang dalam sekitar RM6++.x percaya?????itulah realitinya

Sunday, January 16, 2011

EMAS vs ASB/ASW


Graf bagi ASB.Lihat penurunan dividen..



Sekarang lihat harga satu dinar bagi beberapa tahun...

Anda nampakkan perbezaan ASB dengan EMAS????Mana lebih menguntungkan??
Anda nilailah sendiri.

KELEBIHAN EMAS

Emas memiliki ciri-ciri wang yang unggul.

1.Medium pertukaran yang diterima dunia
2.Mempunyai nilai intrinsik yang tersendiri
3.Wang tanpa sempadan
4.Tidak boleh dibinasakan
5.Mudah dibahagikan
6.Sukar diperolehi/ditiru
7.Price to weight ratio yang tinggi
8.Penyimpan nilai yang baik dalam jangka panjang


Kelemahan wang kertas

1. Bernilai kerana disokong kerajaan- jika tiada kerajaan maka tiada nilai (contoh Iraq)
2. Ada had sempadan
3. Tidak boleh menjadi penyimpan nilai yang baik kerana nilainya merosot dalam jangka masa panjang
4. Mudah rosak
5. Jika kemerosotan nilai terlalu tinggi, maka manusia akan menolak terus wang kertas berkenaan ( bukti sejarah: Wang pisang Jepun dan Wang kertas Dollar Zimbabwe)

Nilai wang kertas boleh dicetak sesuka hati menyebabkan ia kehilangan nilai.

Thursday, January 13, 2011

JENIS-JENIS EMAS

DINAR MUSLIM


DINAR GCP


GOLD BAR PAMP S.A


Dan banyak lagi jenis emas-emas yang boleh didapati sebagai pelaburan dan simpanan.

EMAS vs WANG KERTAS

Wang kertas yang kita gunakan dinamakan wang fiat.Ia tidak disandarkan dengan apa-apa jenis benda yang bernilai seperti emas dan perak.Apabila perkara ini berlaku,wang tersebut boleh dicetak sesuka hati tanpa sandaran aoa-apa.Ini menyebabkan wang tersebut jatuh nilai jika dicetak terlalu banyak.Wang fiat hanya diberi nilai oleh kerajaan.Contohnya duit yang kita gunakan sekarang ni.


KELEMAHAN WANG FIAT

1. Tiada nilai intrinstik.

Bak kata Tun Dr.Mahathir....

”Sebenarnya matawang tidak berharga melainkan jika Kerajaan memberi nilai kepadanya. Wang kertas RM1.00 bukan bernilai RM1.00 daripada segi harga kertasnya. Ia bernilai RM1.00 kerana itulah nilai yang ditetapkan oleh Kerajaan. Jika Kerajaan mencetak angka lima atau sepuluh maka nilai kertasnya tidak naik kepada RM5.00 atau RM10.00. Hanya pengakuan dan jaminan Kerajaan yang menjadikannya bernilai sebanyak mana yang ditentukan“ .....

2. Ia adalah penyimpan nilai yang lemah.

Tengok jelah zaman dulu dan sekarang.Dulu boleh dapat nasi lemak dalam RM0.50-RM 1.00.Sekarang!!!! kita nak beli dalam RM2.00.Kenaikan 100% tuuuu.

3. Emas adalah penyimpan kekayaan yang terbaik

Kenapa?Telah dibuktikan masa zaman Rasulullah dulu,nak beli seekor kambing hanya dengan satu dinar sahaja.Sekarang tahun 2011 kalau nak beli seekor kambing pun kita hanya perlu satu dinar juga.x percaya????Cuba anda kaji.....

JADI!!!Apa lagi jom kita simpan emas...

Ada duit lebih tu,baik tukar pada emas.Kenaikan nilai emas dianggarkan 15-25% setahun.Bayangkanlah..Kalah ASB.ASB baru 7%.paling tinggi pun berapa ek.Rasanyer pernah berlaku.Tapi sekali jer.

No comments:

Post a Comment