Friday, August 20, 2010

Balasan Takut Kerana Allah

عَنْ رَجُلٍ أَهْلِ الْبَادِيَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّكَ لَنْ تَدَعَ شَيْئًا اتِّقَاءَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ إِلاَّ أَعْطَاكَ اللَّهُ خَيْرًا مِنْهُ
Ertinya:
“Dari seorang lelaki Badawi RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya engkau tidak akan meninggalkan sesuatu kerana takutkan Allah ‘Azzawajalla melainkan Allah memberikan suatu yang lebih baik dari itu.”
(HR. Ahmad)
Posted by arrummi at 9:00 PM 0 comments
Penilaian Allah Terhadap HambaNya

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ لاَ يَنْظُرُ إِلَى أَجْسَادِكُمْ وَلاَ إِلَى صُوَرِكُمْ وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad atau rupa bentuk kamu tetapi Allah melihat kepada hati-hati kamu.”
(HR. Muslim)
Posted by arrummi at 8:58 PM 0 comments
Kesan Wudhuk

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ أُمَّتِي يَأْتُوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غُرًّا مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ فَمَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ يُطِيلَ غُرَّتَهُ فَلْيَفْعَلْ
Ertinya:
“Dari Abi Hurairah RA, Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya umat ku datang pada hari Qiamat dalam keadaan bersinar-sinar dari kesan wudhuk. Sesiapa yang berupaya untuk melebihkan basuhan wudhuknya, maka lakukanlah.”
(HR. al-Bukhari dan Muslim)
Posted by arrummi at 8:56 PM 0 comments
Amalan Membawa Ke Syurga

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ وَصَلُّوا خَمْسَكُمْ وَصُومُوا شَهْرَكُمْ وَأَدُّوا زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ وَأَطِيعُوا ذَا أَمْرِكُمْ تَدْخُلُوا جَنَّةَ رَبِّكُمْ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah RA, Nabi SAW bersabda: “Bertaqwalah kepada Tuhan kamu, tunaikanlah solat lima waktu kamu, berpuasalah pada bulan kamu (Ramadhan), tunaikanlah zakat harta kamu, dan taatilah orang yang mengendalikan urusan kamu; nescaya kamu memasuki syurga Tuhan kamu.”
(HR. al-Tirmizi)
Keterangan:
- Dikhususkan amalan dengan perkataan “kamu” agar terdapat kesesuaian di antara perkataan yang berkaitan dengan amalan dan perkataan yang berkaitan dengan balasan iaitu “syurga Tuhan kamu”. Dan juga dapat dilangsungkan akad jual-beli antara hamba dan Tuhannya, seperti firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah membeli daripada orang mukmin akan diri mereka”.
- Al-Thibiy mengatakan: “Hikmah disandarkan dengan perkataan “kamu” ialah:-
i) Memberi tahu bahawa amalan-amalan yang mempunyai kaifiyat yang tertentu ini adalah di antara ciri-ciri khusus yang dimiliki oleh umat ini.
ii) Menggesa agar bersegera mematuhi perintah dengan perintah yang diberikan.
iii) Mengingatkan bahawa di sebalik penambahan perkataan ini terdapat penambahan ganjaran yang lebih tinggi dan sempurna iaitulah syurga. Perkataan syurga pula disandarkan kepada sifat ketuhanan (rabb). Ia memberikan bayangan maksud tentang kelebihan pemerhatian daripada Tuhan dengan memberi nikmat yang berbeza dari umat-umat yang lain.
(Tuhfah al-Ahwazi)
Posted by arrummi at 8:55 PM 0 comments
Keikhlasan Dalam Beragama

عَنْ تَمِيمٍ الدَّارِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: الدِّينُ النَّصِيحَةُ قُلْنَا لِمَنْ قَالَ لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ وَعَامَّتِهِمْ
Ertinya:
“Dari Tamim al-Dariy RA, Nabi SAW bersabda: “Agama Islam adalah ‘nasihat’. Kami berkata: “Terhadap siapa?” Baginda menjawab: “Terhadap Allah, kitabNya, RasulNya, pemimpin-pemimpin dan kaum muslimin umumnya.”
(HR. Muslim)
Keterangan:
- “Nasihat terhadap Allah”: Beriman kepada Allah, sifat-sifatNya dan menyucikanNya dari sebarang kekurangan. Melakukan ketaatan dan menjauhkan maksiat.
- “Nasihat terhadap kitabNya”: Mengimani bahawa ia adalah kalam Allah yang diturunkan, menghormati kedudukannya yang tinggi, membacanya dengan betul dan tidak melanggar batasannya.
- “Nasihat terhadap Rasulullah”: Mempercayai risalahnya, beriman kepada segala apa yang dibawanya, mentaati, membela, menghidupkan sunnah, memerangi musuhnya dan menolong orang yang menyokongnya.
- “Nasihat terhadap pemimpin”: Membantu dan mentaati pemerintah di atas dasar kebenaran, mengingatkan mereka dengan baik terhadap perkara yang diabaikan, tidak memberontak, dan menjinakkan hati manusia agar mentaati mereka.
(Syarah Sahih Muslim)
Posted by arrummi at 8:53 PM 0 comments
Balasan Menyampaikan Ilmu

عَنْ أَبِي أُمَامَةَ الْبَاهِلِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ وَمَلاَئِكَتَهُ وَأَهْلَ السَّمَوَاتِ وَالأَرَضِ حَتَّى النَّمْلَةَ فِي جُحْرِهَا وَحَتَّى الْحُوتَ لَيُصَلُّونَ عَلَى مُعَلِّمِ النَّاسِ الْخَيْرَ
Ertinya:
“Dari Abi Umamah al-Bahiliy: Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus (meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia.”
(HR. al-Tirmizi)
Posted by arrummi at 8:52 PM 0 comments
Tanda Kemanisan Iman

عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ
Ertinya:
“Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: “Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”
(HR. Muslim)
Posted by arrummi at 8:51 PM 0 comments
Newer Posts Older Posts Home
Subscribe to: Posts (Atom)

No comments:

Post a Comment