Monday, December 28, 2009

Showing posts with label berita. Show all posts
Showing posts with label berita. Show all posts
04 December 2009

Tauke itik cuba benda baru
#fullpost{display:none;}
Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN
terdapat dua kategori itik yang dijual, bagi jualan di pasar, itik yang diperlukan adalah lebih kurang tiga kg manakala untuk restoran pula empat kg.
Berpegang kepada cogankata Pertanian Adalah Perniagaan, Razak Abdul Malek, 49, mencuba beberapa jenis pertanian bermula dengan ayam kampung daging, lintah dan ikan.
Meskipun pada awalnya dia terlibat dengan sektor pelancongan, namun mengambil keputusan beralih angin tidak mematahkan semangatnya untuk menceburi bidang tersebut .
Bermula dengan syarikat Lia Sari Marketing yang ditubuhkan pada tahun 2007 untuk bergiat dalam jual beli dan mengusahakan pertanian secara komersial, kini Razak mengusahakan ladang ternakan itik daging.
Berdasarkan hasil pemerhatian yang dilakukan, Razak kemudiannya mengambil keputusan menternak itik kerana dia suka mencuba sesuatu yang baru dan tidak mempunyai ramai pesaing.
"Saya melihat ternakan itik pedaging Muscovy atau serati yang tidak mempunyai banyak pesaing, saya mengambil keputusan menternak itik," katanya semasa ditemui di ladang ternakan itiknya di Kampung Hulu Lepar, Mukim Gali, Dong, Raub, Pahang.
Malah, apa yang lebih membanggakan, menurut perangkaan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) Raub dan Kuantan buat masa ini, Lia Sari Marketing merupakan penternak terbesar itik pedaging di negeri Pahang.
Mendapat khidmat nasihat daripada JPV Raub dan Kuantan, Razak menternak lebih 5,000 ekor itik pedaging di kawasan seluas tujuh ekar.
Mendapatkan benih itik daripada penternak swasta, beliau menternak anak itik berusia dua hari sehingga berusia empat bulan sebelum boleh dijual di pasaran.
Biasanya setiap bulan, beliau membeli antara 1,500 hingga 2,000 ekor anak itik bagi memastikan bekalan itiknya sentiasa ada.
Hasil kajian dan pengalaman hampir setahun mengendalikan anak itik, pekerjanya dapat mengurangkan jumlah kematian sehingga kurang 10 peratus setiap kali penghantaran.
Razak berkata, pada hari pertama sampai, anak itik dicelupkan muncungnya ke dalam air sebelum dimasukkan ke dalam kotak asuhan.
Setelah berada dalam kotak asuhan antara tiga hingga lima jam, anak itik diberikan makanan dan minuman yang dicampurkan dengan anti stres yang ditambah dengan vitamin dan dibiarkan selama dua minggu.
Pada usia satu hingga dua minggu, anak-anak itik akan ditimbang berat bagi tujuan pemantauan tumbesaran dan menentukan jumlah makanan yang diperlukan.
"Biasanya kuantiti makanan yang diberikan bergantung kepada berat badan anak itik," katanya yang memberikan dedak hitam kepada anak itik.
Kotak asuhan akan dicuci setiap dua hari bagi memastikan kebersihan, kesihatan dan keselamatan anak itik sentiasa terpelihara.
Biasanya semasa berusia awal tiga minggu, muncung anak itik akan dipotong atau dikikis bagi mengelakkan mereka memagut antara satu sama lain.
Anak itik yang berusia antara dua hingga tiga minggu akan dilepaskan di reban besar dan lapang bagi memastikan keselesaan dan ruang makanan yang lebih besar.
Di kawasan ini juga terdapat kolam untuk itik berenang bagi menyejukkan badan dan mengurangkan stres.
Ternakan itik akan ditempatkan di reban pertama selama 10 hingga 12 minggu sebelum diasingkan di kandang lain.
Bagi menjimatkan kos makanan ternakan Razak menggunakan pelet dan dedak serta makanan tambahan seperti hampas soya, kulit roti, kelapa kering dan sayur-sayuran.
Semasa itik berusia antara 14 hingga 16 minggu, ternakan yang sesuai akan diasingkan ke ladang transit bagi memudahkan ditangkap sebelum dikumpulkan di dalam bakul untuk dijual.
Biasanya itik yang ditangkap pada awal subuh hari Khamis atau Jumaat akan dihantar ke pasar-pasar sekitar bandar raya Kuala Lumpur seperti pasar borong lama Selayang, pasar Seri Kembangan, pasar Kajang, pasar Pudu dan pembeli yang datang sendiri ke ladang ternakannya.
Setiap bulan paling minimum, Lia Sari Marketing mampu menjual 1,350 ekor itik daging dan ia mempunyai sebanyak 6,000 ekor itik dalam masa empat bulan atau satu pusingan.
Razak berkata, harga itik yang dijual adalah RM8 sekilogram (kg) dan RM15.00/kg bagi harga runcit itik yang siap sembelih dan dibersihkan.
Biasanya terdapat dua kategori itik yang dijual, misalnya bagi jualan di pasar, itik yang diperlukan adalah lebih kurang tiga kg manakala untuk restoran pula empat kg.
Bagi memantapkan lagi operasi perniagaan, Razak bercadang untuk membuka gerai sendiri bagi jualan terus di pasar tani dan pasar malam di Lembah Kelang bagi peringkat permulaan.
"Bagi meningkatkan lagi operasi ternakan itik daging, kami bercadang membuka ladang baru dengan memohon tanah daripada pihak berkuasa seluas 12 hektar (30 ekar).
"Kami juga bercadang menjadi pembekal atau pengedar anak itik Muscovy di seluruh negara bagi membantu pusat penetasan itik," katanya.
Selain itik, Razak juga mempunyai sembilan buah kolam ikan tilapia dan keli di tanah seluas tujuh ekar sebagai pendapatan sampingan kepada itik.
Mendapat benih ikan tilapia dan keli daripada pembekal, Lia Sari Marketing dapat menghasilkan sehingga dua tan ikan bagi pasaran di pasar borong.
Razak juga memelihara pelbagai jenis unggas seperti angsa putih, angsa kelabu, merak, ayam api atau mutiara, ayam belanda, ayam laga, ayam emas, ayam selasih dan ayam sutera.
Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai ternakan itik Muscovy boleh menghubungi Abdul Razak di 03-9283 5268, 03-9200 4828, 012-226 9119 atau faks 03-9200 5208.UTUSAN

Pisang Terbaru
Pembeli ada dua pilihan:
1. Beli anak pisang yang kecil yang dijual dalam tabung uji dan membelanya secara sendiri dalam polibag hingga besar2. Atau, beli pokok yang siap sedia dalam polibag untuk ditanam di pusat semaian tertentu.
Penanaman
Jika membeli terus dalam bentuk anak pisang dalam tabung uji, ikutlah peraturan di bawah.
a) keluarkan anak pisang yang kecil daripada botol dan bersihkan dengan teliti agar-agar yang melekat di bahagian akar anak pokok tersebut.
b) Pindahkan anak pisang yang telah dibersihkan ke dalam polibag berukuran 6″ X 8″ mengandungi tanah dan sabut kelapa, baja N:P:K (15:15:15) dan kompos. Letakkanpolibag di bawah teduhan 70 %.
Pengairan
Siram air 3 kali sehari dalam 2 minggu pertama kemudian selepas tempoh ini, 2 kali sehari sehingga ditanam di ladang.
Jarak Penanaman
Tanam pada ketumpatan 2200 pokok/hektar dan jarak 1.5 meter di antara pokok dalam satu baris dan 3.0 meter di antara barisan.
Pengendalian Penyakit Layu Pada Tanaman Pisang
Tanaman pisang mudah tumbuh di berbagai tempat, penanaman yang dilakukan oleh petani belum teratur dan sering dicampur dengan tanaman lainnya. Selain itu pemeliharaan tanaman pisang belum dilakukan secara intensif, sehingga produksi dan mutu buah yang dihasilkan masih rendah.
Jenis Penyakit
a. Penyakit Layu Fusarium (Penyakit Panama)
Penyakit ini disebabkan oleh jamur Fusarium oxysparum f. sp. cubense. Jamur penyebab penyakit ini hidup didalam tanah, masuk ke dalam akar, selanjutnya masuk ke dalam bonggol dan jaringan pembuluh.
Gejala dari penyakit ini adalah sepanjang jaringan pembuluh pada batang semu berwarna coklat kemerahan. Daun menguning dan menjadi layu, tangkainya menjadi terkulai dan patah. Kadang-kadang lapisan luar batang semu terbelah dari bawah ke atas. Yang paling khas adalah jika pangkal batang dibelah membujur, terlihat garis-garis coklat atau hitam dari bonggol ke atas melalui jaringan pembuluh ke pangkal dan tangkai daun. Penularan penyakit ini dapat melalui bibit, tanah dan air yang mengalir mengandung spora jamur.
b. Penyakit Layu Bakteri (Penyakit Darah atau Penyakit Moko)
Penyakit ini disebabkan oleh bakteri Pseudomonas Solanacearum. Disebut penyakit darah, karena bila akar tinggal/bonggol tanaman sakit dipotong maka keluar cairan kental yang berwarna kemerahan dari berkas pembuluh. Gejala penyakit layu bakteri pada tanaman pisang adalah layunya daun-daun tua sebelum waktunya, daun menguning dan mati, pada tanaman muda terjadi kelayuan yang menyeluruh. Penularan penyakit ini dapat terjadi melalui bibit terinfeksi, serangga yang mengunjungi bunga, alat-alat pemangkasan dan kontak akar.
c. Pengendalian Penyakit Layu
menanam bibit pisang yang sehat
melakukan pemupukan yang seimbang
sanitasidan drainase kebun yang baik agar waktu hujan, air tidak mengalir di permukaan tanah
memelihara tanaman dengan hati-hati untuk mengurangi terjadinya luka pada akar.
untuk mencegah penularan oleh serangga melalui luka pada bunga yang rontok, maka dapat dilakukan pemotongan jantung.
BINATANG PEROSAK
Binatang perosak yang seringkali menyerang pokok pisang ialah bubuk atau kumbang. Masalah ini dapat diselesaikan dengan menggunakan racun serangga seperti dieldrin.
Penyakit Anthracnose
Gejala ini berlaku apabila bintik-bintik telah muncul dan menyerang buah pisang yang sedang dalam penghantaran dengan menggunakan kapal.
Penyakit Darah Pisang
PENDAHULUAN
Komoditas hortikultura selama ini telah memberikan kontribusi yang cukup besar terhadap pendapatan petani. Perkembangan komoditas hortikultura di NTB akhir-akhir ini mendapat perhatian besar khusus tanaman pisang karena tanaman ini banyak memberikan manfaat diantaranya pemenuhan gizi keluarga dan penambahan pendapatan petani. Pisang termasuk salah satu jenis buah buahan yang cukup potensial di NTB, populasinya cukup besar. Selain itu, permintaan domestik cukup meningkat karena pertumbuhan penduduk, kesadaran masyarakat terhadap gizi,peningkatan pendapatan dan pendidikan serta berkembangnya NTB menjadi daerah wisata nasional maupun internasional. Dua tahun terakhir perkembangan tanaman pisang di NTB mengalami penurunan terutama diakibatkan adanya serangan penyakit, yang disebabkan oleh bakteri. Ferken (1972) mengidentifikasikan penyakit darah pisang disebabkan oleh bakteri (Pseudomonas solanacearum).
CARA MENULARBakteri Pseudomonas solanacearum ini dapat ditularkan ke tanaman sehat melalui : tanaman, alat-alat pertanian, tanah yang terbawa alat-alat transportasi, aliran air dan vektor serangga yang menghisap bunga (jantung) pisang. Berdasarkan pemantauan di lapangan, penyakit darah pisang sudah menyebar ke seluruh sentra pertanaman pisang di pulau Lombok dan Sumbawa. Hasil penelitian Sudirman (2000) tentang penyakit darah pisang (Pseudomonas solanacearum) menyatakan bahwa dari sepuluh jenis tanaman pisang yang diuji, pisang kepok dan pisang rajasangat peka (tidak tahan), sedangkan pisang emas lebih tahan. Pisang ketip, pisang susu, pisanghijau, pisang kapal dan pisang ambon bereaksi tidak konsisten.
TANDA SERANGAN
Penyakit Darah Pisang (Pseudomonas solanacearum) kebanyakan mulai menunjukkan tanda serangan pada tanaman yang sudah berbuah, sedang pada tanaman yang masih muda belum menampakkan tanda serangan yang jelas.1. Pada tanaman dewasa (tanaman pisang yang sudah berbuah) tanda serangan dapat dilihat pada daun ketiga atau keempat dari atas (pucuk) yang mulai menguning serta disusul dengan daun berikutnya lalu mengering. Akibat dari semua daun menguning, maka pertumbuhan buah tidak sempurna.
2. Apabila buah-buah pisang tersebut di potong atau di belah terlihat adanya cairan atau getah kental berwarna coklat kemerahan yang berbau busuk.
3. Pada bagian dalam bungkul dan batang pisang yang sudah terkena penyakit, apabila dipotong bagian tengah terlihat bintik-bintik berwarna coklat kemerahan. Akhirnya berlanjut tanaman pisang akan menjadi kering dan mati.
UPAYA PENGENDALIAN
Ada beberapa upaya yang bisa dilaksanakan pada tingkat serangan tertentu sebagai berikut:
1. Perketat Karantina
Buah pisang dapat diangkut ke mana-mana untuk tidak terjadi serangan (menular) pada lokasi lain, perlu di perketat pengawasan lalu lintas perdagangan pisang, apakah pisang tersebut berasal dari daerah yang sudah terserang, perlu dilarang memasukkan ke daerah yang belum terserang penyakit tersebut.
2. Sanitasi
Sanitasi sangat penting bagi petani yang mempunyai areal tanaman pisang, agar diperhatikan lingkungan kebun pisang agar selalu bersih, jangan sembarangan menempatkan batang-batang pisang yang sudah di tebang. Dan buat parit di sekitar barisan pisang, sehingga tidak tergenang apabila ada air hujan. Terapkan sistem drainase yang baik. Buat parit disekitar barisan tanaman pisang, sehingga tidak tergenang apabila ada air hujan.
3. Desinfektan peralatan
Peralatan yang akan dipergunakan harus disteril/dibersihkan dulu.
4. Pemupukan
Pemupukan dengan bahan organik akan meningkatkan aktivitas mikroorganisme antagonis untuk membunuh bakteri perusak.
5. Isolasi spot
Apabila tanaman pisang sedang/akan keluar bunga dilakukan proteksi terhadap bunga tanaman pisang dari vektor serangga yaitu : di bungkus dengan kain, kertas agar tidak di kunjungi oleh serangga penular sampai selesai pembungaan.
6. Eradikasi
Apabila sudah terjadi serangan berat pada tanaman pisang, diadakan pemusnahan (menebang semua pisang yang ada pada lahan tersebut, dan diganti dengan tanaman pisang yang tahan terhadap penyakit darah pisang (Pseudomonas solanacearum)
usahawantani.com

TUAI HASIL: Mazlan memetik buah jambu epal kristal di ladangnya untuk dijual.
"Ketika kursus peralihan selama enam bulan di pusat latihan Jabatan Pertanian Kelantan, Penolong Pegawai Pertanian (Seksyen Perancangan dan Penilaian), Wan Najib Sabri Wan Ali, memperkenalkan jambu epal kristal ini. "Berbekal tekad serta minat tinggi, saya menanam 140 pokok jambu epal kristal ini sebaik kebun getah dibersihkan," katanya ketika ditemui di Kampung Tanjung Pagar, Ketereh, dekat sini, baru-baru ini.Jambu epal kristal (Crystal Wax Apple) adalah variasi jambu air yang berasal dari Taiwan, dengan bentuk buahnya hampir bulat seakan epal dan berjalur kristal, berwarna hijau kemerahan serta berkilat. Saiz buahnya yang matang dan sesuai dipetik mencapai sebesar cawan dengan purata berat antara 150 gram hingga 300 gram sebiji atau enam hingga tujuh biji sekilogram.BOLEH PILIH: Anak semaian jambu epal kristal dijual pada harga RM15 sepokok. Mazlan berkata, projek ladang jambu itu dimulakan setahun selepas beliau bersara daripada tentera pada 2000 dan terpaksa menunggu hampir setahun sebelum menikmati hasilnya. Katanya, sepanjang tempoh menunggu hasil jambu itu, beliau bekerja keras mencari sumber pendapatan secara menanam cili, timun dan betik di antara pokok jambu berkenaan."Berkat kesabaran dan kerajinan, selepas setahun berusaha, saya dapat menikmati hasil jambu ini yang begitu memuaskan dengan semusim mampu mencapai pendapatan antara RM7,000 hingga RM8,000 sebulan," katanya. Katanya, jambu epal kristal dijual pada harga RM5 sekilo bagi buah Gred A (antara enam hingga tujuh biji sekilogram). "Buah jambu ini dijual dalam tiga gred iaitu A, B dan C dengan RM5 sekilogram (Gred A); RM3/kg (B) dan RM2/kg hingga RM3/kg (C) dan selalunya pembeli datang ke kebun untuk membelinya. "Orang ramai yang datang lebih minat membeli jambu Gred A dan B, manakala Gred C biasanya diraih peniaga kecil akan memotongnya untuk jualan sebagai rojak buah," katanya.Beliau berkata, setakat ini, beliau tidak sempat menghantar jambu yang dipetik daripada kebunnya untuk pasaran luar kerana hasilnya habis dibeli penggemar jambu epal kristal yang datang sendiri ke kebun. "Ada kalanya, jambu yang dipetik di kebun ini tidak mampu memenuhi permintaan yang tinggi daripada orang ramai. "Kebun jambu saya mampu menghasilkan antara 150 kilogram (kg) hingga 200 kg buah semusim. Sepanjang tahun lalu, saya memperoleh kira-kira RM45,000 hasil jualan jambu ini," katanya.Namun, di sebalik hasil yang lumayan itu, Mazlan berkata, beliau mengamalkan Konsep 3T untuk berjaya iaitu Tanam, Tengok dan Tuai; bukannya tanam, tengok dan tinggal. "Syukur, rezeki ini adalah berkat bakti kepada tanah, saya dapat menikmati semua ini dan kalau ada rezeki, saya mahu menunaikan fardu haji tahun ini," katanya. Beliau menyarankan pesara tentera supaya menyertai bidang pertanian sepertinya dengan membuat pelaburan membeli tanah dan diusahakan sebagai kebun atau dusun. "Saya juga membuka peluang kepada rakan seperjuangan untuk turut sama menyertai pertanian jambu epal kristal ini dan sedia memberi tunjuk ajar kepada mereka," katanya.Wan Najib berkata, Mazlan yang pernah dinobatkan sebagai Johan Kategori Buah-buahan pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia 2006 (MAHA 2006) wajar menjadi contoh kepada mereka yang ingin berjaya dalam bidang itu. Katanya, jambu epal kristal masih baru di negara ini dan usaha menanamnya secara meluas sedang dilakukan dan keberanian Mazlan harus menjadi ikutan mereka yang berminat. "Jambu epal kristal ini dikatakan buah jenis "pemalu" dan "manja". Ia perlu dibelai dengan penjagaan secara berterusan bagi memastikan buahnya sentiasa dalam Gred A. "Usaha dilakukan Mazlan dengan menumpukan sepenuh masa di ladangnya itu kini membuahkan hasil lumayan kepadanya dan harus menjadi ikutan pengusaha ladang lain," katanya.Beliau berkata, jambu ini mampu mengeluarkan hasil ketika berusia 16 bulan dengan purata kawasan kebun seluas 0.4 hektar mampu mengeluarkan antara satu hingga 1.5 tan jambu. "Pokok jambu ini tidak bermusim dan apabila mencapai usia lebih dua tahun, hasilnya akan meningkat. Kajian terhadap 16 pohon jambu berusia tiga tahun mendapati kita boleh memetik sehingga 55 kilogram sehari," katanya. Katanya, pokok jambu itu juga dirancang ditanam di Lojing untuk kajian mengenai perkembangannya di tanah tinggi berbanding tanah rendah. "Jabatan Pertanian merancang menanamnya di Lojing untuk melihat kemajuannya apabila ditanam di kawasan tanah tinggi terutama membabitkan suhu rendah," katanya.Beliau berkata, pihaknya kini sedang berusaha untuk mengembangkan penanaman pokok jambu epal kristal ini dengan membuka peluang kepada pihak yang berminat. "Kita menjuruskan kepada pengusaha di peringkat ladang dan benih pokok ini boleh diperoleh daripada Jabatan Pertanian negeri atau melalui Mazlan pada harga RM15 sepokok," katanya.INFO:- Jambu epal kristal (Crystal Wax Apple)- Berasal dari Taiwan- Mempunyai 140 pohon sehektar- menghasilkan 150-200 kilogram semusim- Harga RM3-RM5 sekilogram.usahawantani.com

Pro Asli merupakan satu kaedah makanan baru di negara ini tetapi telah lama digunakan di negara jiran, Thailand.
"Di sana mereka memberikan campuran tanah liat, tahi lembu kering, tanah hitam dan baja cacing sebelum ditambah ke dalam air.
"Ini dapat memastikan ikan mendapat makanan dan terus hidup tanpa makanan lain dan tidak mengambil kira jangka masa tuaian komersial 75 hingga 100 hari," katanya.
Bagaimanapun magic grow telah melangkah

Kursus Pertanian dan Penternakan PUGM akan mengadakan kursus pertanian dan penternakan untuk anda. Di antara kursus yang ditawarkan adalah seperti berikut:
* Ternakan Ikan* Ternakan Kambing* Tanaman Fertergasi
Tentatif kursus.
Tarikh : 9 Nov-12 Nov 2007
Tempat : Pusat Latihan Institut Pembangunan Bank Pertanian Malaysia, Bangi ABADI
Bayaran : RM100
Para peserta kursus akan diberi penginapan, makanan dan minuman. Ahli-ahli yang berminat boleh memilih salah satu kursus yang ditawarkan. Sila hubungi kami di 03-82101180/83 atau menerusi email.

No comments:

Post a Comment