Sunday, March 29, 2009

Bayi ini dibuang oleh pasangan yang berpendidikan tinggi. Nak dikatakan BODOH dapat masuk Universiti. Apa ini semua? Apa KEJADAHnya ini semua? Dahlah buat dosa seperti belukar, bayi pula dibuang di dalam tong sampah". Siapa kata? bukan ana kata. Tapi wartawan dalam visual ini kata".. He!

Jika tidak berpuas hati dengan visual ini, Boleh download SINI! ( Right Click and save Target As..)


KENA AMBIL TAHU : Sejak beroperasi pada 2003, LEBIH 100 penuntut wanita IPT yang hamil luar nikah datang mendapatkan perlindungan di Kewaja.

KENA AMBIL TAHU : Ibu bapa di kampung, sanggup jual tanah, sanggup jual ladang, jual getah dan sebagainya, semata-mata nak hantar anak belajar di Universiti. Tapi anak-anak di universiti bukan belajar, tapi bebas dengan bergaul hingga terjebak dalam gejala sosial.

KENA AMBIL TAHU : Penuntut universiti tinggal menyewa beramai-ramai dan berkongsi kenderaan ke kuliah. Oleh kerana ibu bapa jauh di kampung, mereka bebas bergaul hingga ada yang terbabas kepada gejala sosial dan moral.

KENA AMBIL TAHU : Masih ingat lagi insiden berasmara di tangga rumah pangsa Vista Angkasa, Kerinchi? Di situlah kejadian ini berlaku. Malah, bukan kes itu saja, banyak lagi kes penuntut universiti berasmara di kawasan itu dilaporkan sebelum ini.

KENA AMBIL TAHU : Kisah Zara (bukan nama sebenar) menyedarkan banyak pihak mengenai kelonggaran akhlak remaja walaupun mempunyai pencapaian akademik membanggakan.

KENA AMBIL TAHU : Kisah Zara yang berasal dari negeri pantai timur dan mengikuti pengajian kejuruteraan, tetapi disebabkan cinta yang berkobar-kobar, sanggup menyerahkan maruah diri kepada lelaki yang dicintainya.


KENA AMBIL TAHU : Kata Zara kepada wartawan yang menemuinya di Rumah Kewaja. “Cinta kami dihalang oleh ibu bapa saya kerana mahu saya menghabiskan pengajian dahulu walaupun ibu bapa lelaki itu bersetuju saya berkahwin dengannya,” .

KENA AMBIL TAHU : Zara kini hamil lapan bulan hasil perhubungan intimnya dengan teman lelaki yang kini tidak dapat dihubungi lagi.


KENA AMBIL TAHU : Zara berkata, mereka bebas bergaul kerana dia belajar di IPT yang jauh dari kampung halaman. Apabila ibu bapanya mengetahui nasib anak mereka, Zara dihantar ke Kewaja untuk melahirkan bayi yang kemudian akan diserahkan kepada keluarga angkat.

KENA AMBIL TAHU : Di Kewaja, rumah perlindungan yang dikendalikan Yahaya dan isterinya, Ruzitah Baharum, Zara dan remaja lain yang hamil daripada perhubungan luar nikah dilatih menguruskan diri dan menjalani sesi kaunseling bagi membantu mereka kembali ke jalan yang benar serta meneruskan kehidupan selepas melahirkan anak.

KENA AMBIL TAHU : Bagi Zara, pengajaran daripada episod pahit dalam hidupnya ini akan dijadikan pedoman pada masa depan.

KISAH PELAJAR IPT YANG KEDUA

KENA AMBIL TAHU : Seorang lagi remaja senasib, Intan (bukan nama sebenar) hamil selepas sebulan berkenalan dengan seorang lelaki ketika dia menuntut di sebuah politeknik di utara tanah air.

KENA AMBIL TAHU : Katanya ketika ditemui di Kewaja “Sejak awal berkenalan lagi, dia memang banyak kali mencuba untuk melakukan hubungan seksual, tetapi saya tidak benarkan. Bagaimanapun, pada satu malam, saya tidak sedar dia memasukkan pil khayal ke dalam makanan saya.

KENA AMBIL TAHU : Katanya lagi, dalam keadaan separuh sedar, saya mendapati dia membawa saya ke rumahnya dan apabila saya sedar keesokan harinya, semuanya sudah terlambat.

KENA AMBIL TAHU : Mereka yang mendapat kebebasan secara tiba-tiba apabila memasuki IPT dan tinggal beramai-ramai di rumah sewa, mudah dipengaruhi fenomena CINTA KAMPUS.

KENA AMBIL TAHU : Apabila sudah terlanjur, ramai yang memilih jalan mudah dengan menggugurkan anak secara haram atau membuang bayi. (LIHAT VIDEO SINI!)

KENA AMBIL TAHU : Selain mendedahkan gejala ini, KD9 mengupas isu kekosongan jiwa remaja yang TIADA PENGISIAN POSITIF KETIKA MEREKA MENUNTUT DI IPT.


KENA AMBIL TAHU : Semua maklumat ini adalah dipetik daripada BERITA HARIAN.
Sunday, February 10, 2008
Apabila ketaatan terhadap Allah mengatasi segala-galanya
Dengan nama Allah yang Maha pemurah & Maha mengasihani. Segala pujian hanya berhak bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat & salam keatas Nabi Muhammad s.a.w, keatas keluarga & para sahabatnya serta sekalian yang mengikuti mereka itu hingga ke akhir zaman.

Tergerak di hati ini untuk memberi sedikit ulasan tentang jawapan saudara Halim kepada bekas muslimat pondok Pasir Tumboh tempoh hari. Mudah-mudahan dapat memberi manfaat untuk kita semua, aamin…

Terlebih dahulu saya memperkenalkan diri ini kerana Ibnu Sirrin pernah bermadah: ان هذاالعلم دين فانظروا عن من تأخذون دينكم " "
bererti: "Sesungguhnya ilmu ini (ilmu tentang agama) tidak lain melainkan ianya adalah agama itu sendiri. Maka perhatikanlah daripada siapakah kamu mengambil agama kamu."

Saya berasal daripada Kota Bharu Kelantan. Pernah mempelajari ilmu agama di pondok Falahiyah Jertih, lebih kurang selama 5 tahun. Seterusnya, di pondok Pasir Tumboh Kota Bharu, semenjak tahun 1996 hingga sekarang masih lagi di situ. Saya merupakan seorang pelajar & salah seorang daripada tenaga pengajar pondok Pasir Tumboh. Juga merupakan guru kepada saudara Halim.

Tujuan saya susunkan ungkapan-ungkapan ini adalah semata-mata untuk menjelaskan persoalan “ Adakah pengesyoran yang diutarakan oleh saudara Halim itu tepat??” Iaitu jangan diendahkan suruhan ibu bapa kepada kawan bekas muslimat tersebut supaya meneruskan pengajiannya di Universiti dimana mereka melarang hasratnya untuk belajar agama di pondok. Saudara Halim menguatkan pengesyorannya itu dengan sabda Nabi yang bermaksud:”Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Pencipta (Allah).”

Oleh itu, saya cuba membuat penilaian dari dua aspek, iaitu pencampuran di antara pelajar-pelajar lelaki & perempuan IPT dan ilmu asas fardu ain.

PENCAMPURAN ANTARA LELAKI & PEREMPUAN

Telah maklum diketahui umum bahawa menyatukan pelajar lelaki dengan pelajar perempuan dalam institusi pengajian, sama ada dari peringkat rendah hingga ke peringkat tertinggi adalah kebiasaan yang menular di Negara kita ini. Tambah pula segala aktiviti yang berkaitan dengan pembelajaran & kokurikulum pun sedemikian jua. Lebih-lebih teruk lagi, Asrama lelaki & perempuan berdekatan tanpa ada apa-apa penghadang. Cerita-cerita yang saya dengar sendiri daripada murid-murid saya dari kalangan pelajar-pelajar universiti tempatan dalam aliran agama bahawa mereka menyatakan perkara yang tidak enak didengari apabila kita timbangkan dengan neraca syariat.

Pelajar-pelajar jurusan agama ini menyatakan bahawa menjadi kebiasaan pelajar-pelajar membuat hubungan istimewa sesama mereka. Ini kerana, bila setiap hari melihat pelajar perempuan di dalam satu kelas atau pelajar perempuan yang lain pada sesuatu tempat dalam kampus.

Lebih-lebih lagi pelajar perempuan yang mempunyai rupa paras menawan, menjadi rebutan di kalangan pelajar-pelajar lelaki. Sehinggakan ada yang mengirim bunga untuk menawan hati sigadis jelita tersebut. Perhubungan begitu mudah, dengan telefon bimbit memainkan peranan yang penting dalam misi menakluki hati pelajar yang diminati serta sebagai alat yang dapat melayan perasaan pasangan-pasangan yang bercinta ini. Terdapat juga pelajar yang menjalin hubungan ‘istimewa’ dengan pensyarah muda yang memiliki rupa, yang baru menjawat tugas sebagai seorang pensyarah. Dalam kelas menghormatinya sebagai pendidik, dalam telefon bimbit dijadikannya sebagai seorang kekasih yang dirindui.

Lebih parah lagi ada yang berdating sambil berpegangan tangan dan terdapat kes ditangkap berdua-duaan dalam tandas. MasyaAllah!! Na’uuzibillah min zalik! Bukanlah semata-mata saya membongkar perkara-perkara aib sedemikian untuk melekeh & mencela. Saya terpaksa berbuat demikian, hanyalah bertujuan menyatakan hukum syariat tentang pencampuran pelajar lelaki & perempuan. Harap maaf!!! ‘Perkara yang baik dijadikan teladan dan perkara yang buruk dijadikan sempadan.’Inilah realiti yang berlaku serta diakui sendiri oleh pelajar-pelajar IPT, baik dari aliran agama mahupun aliran biasa (lebih parah). Ini kerana, jawapan yang saya terima adalah sama di kalangan pelajar IPT yakni pencampuran pelajar lelaki-perempuan itu membawa kepada elemen-elemen yang tidak baik.Terdapat juga pelajar lelaki menyusup masuk ke dalam bilik pelajar perempuan dan sebaliknya.

Kenapakah perkara ini tidak boleh berlaku? sedangkan semenjak dari kecil lagi muda-mudi kita dikotori fikiran mereka itu dengan tunjuk ajar yang negatif di sisi agama oleh syaitan yang besar iaitu TV & seumpamanya melalui rancangan-rancangan & filem-filem yang dipertontonkan. Didikan buruk yang menyalahi dengan syara’ yang terdapat di dalamnya seperti budaya berasyik-asyik dalam percintaan, adengan-adengan pergaulan bebas yang terbabas daripada batasan-batasan agama Allah Taala. Tidak kurang juga didikan membuka aurat dengan berpakaian yang ketat, singkat & menyingkap segala yang sepatutnya ditutup. Sehingga maruah harga diri seorang muslimat tidak kelihatan lagi melainkan dilihat seperti ciri-ciri perempuan orang kafir yang seperti binatang, bebas tanpa ikatan agama. Begitu juga dengan bahan-bahan cetak yang memainkan peranan penting dalam merosakkan moral muda-mudi kita.

Bemula dari muqadimah zina atau dipanggil sebagai perkara yang membawa kearahnya(zina) iaitu percampuran antara lelaki & perempuan, aktiviti bersama-sama, pandang-memandang, membuat hubungan, bersentuh-sentuhan dan lain-lain, seterusnya boleh membawa kearah melakukan penzinaan itu sendiri.
Allah Taala melarang keras hambanya melakukan muqadimah zina dan zina itu sendiri dalam firmanNya, yang bermaksud: “Janganlah kamu menghampiri zina!”(surah al Israa:32)

Imam Ibnu Kastir menafsirkan ayat ini dalam kitab tafsir beliau dengan katanya: “Allah Taala berfirman(dengan ayat ini) yang mana Ia melarang hambaNya daripada melakukan zina, menghampiri zina, melakukan sebab-sebab kearah zina serta segala perkara yang boleh membawa kepada penzinaan.”

Tersebut dalam kitab Hasyiah Futuhat ilahiyah pada menerangkan ayat ini: “Kerana ayat ini memberi pergertian larangan daripada melakukan muqadimah zina seperti bersentuhan, bercium, melihat(lelaki pandang kepada perempuan atau perempuan melihat kepada lelaki)…”

Firman Allah Taala, yang bermaksud: “Katakan kepada kaum muslimin, Ya Muhammad! Pejamkanlah mata mereka(daripada melihat perkara-perkara yang tidak halal dilihat) dan kawallah alat kelamin mereka itu (daripada melakukan perkara yang tidak halal dilakukan)”(surah Annur:30)

FirmanNya lagi, yang bererti: “Katakanlah kepada kaum muslimat, Ya Muhammad! Pejamkanlah mata mereka(daripada melihat perkara-perkara yang tidak halal dilihat) dan kawallah alat kelamin mereka itu (daripada melakukan perkara yang tidak halal dilakukan)”(surah Annur:31)

Al-Hafiz Ibnu Qayim Aljauziah menyatakan dalam kitab Addaa Wa ddawaa’ m/s 163,bahawa ‘pandangan’ merupakan salah satu daripada punca-punca kemasukkan maksiat pada hamba Allah. Beliau menerangkan hal tersebut dengan katanya: “Adapun pandangan-pandangan itu ianya menarik kepada syahwat & utusannya (syahwat). Kawalan pandangan ialah asas bagi penjagaan alat kelamin (daripada melakukan perkara haram), maka sesiapa melepaskan pandangannya tanpa kawalan nescaya ia meletakkan dirinya ke tempat kebinasaan-kebinasaan. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, bermaksud: “Janganlah engkau ikutkan satu pandangan dengan pandangan yang seterusnya, kerana sesungguhnya tidak mengapa bagi engkau pandangan yang pertama dan tidak harus(haram) bagi engkau pandangan kali kedua.”

Ibnu Qayim menjelaskan lagi: “Pandangan itu asal kebanyakkan terjadinya bala bencana yang menimpa manusia. Ini kerana, ianya mendatangkan lintasan, seterusnya lintasan itu mendatangkan ingatan, seterusnya ingatan itu menerbitkan syahwat, seterusnya syahwat menerbitkan keinginan yang kuat maka jadilah azam yang teguh, lantas berlakulah perbuatan(zina) selagi tiada sesuatu yang menghalangnya. Kerana inilah, dimadahkan “Sabar pada memejam mata (tiada melihat perkara haram) ialah terlebih mudah daripada sabar terhadap kesakitan yang akan terjadi selepasnya…”

Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban & Ishak bin Rahawaih daripada Asmaa binti Yazid, yang bermaksud: “Bahawa Nabi s.a.w bersabda: “Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan…” Al-Hafiz Ibnu Hajar menyatakan hadis ini adalah hadis hasan.

Hadis yang bermaksud: “Demi Allah! Bahawa dicucuk seseorang daripada kalangan kamu di kepalanya dengan jarum besi adalah terlebih baik daripada ia bersentuhan dengan perempuan yang tidak halal baginya.”(Riwayat Tabarani).Al-Hafiz Ibnu Hajar membilang hadis ini sebagai hadis hasan.

Membuat hubungan percintaan di antara lelaki dengan perempuan tanpa ikatan yang sah terlebih dahulu adalah haram. Allah Taala melarang hambaNya daripada apa bentuk perkara, sama ada dengan melihat ,membuat hubungan, menyentuh dan lain-lain yang merupakan habuan nafsu syahwat antara lelaki dan perempuan. Membuat hubungan intim hingga asyik dalam percintaan adalah merupakan muqadimah zina. Keasyikkan dan mabuk di alam percintaan ini membawa kekancah yang terlebih keji.

Ibnu Qayim menyatakan bahawa keasyikkan cinta pada sesuatu itu tidak dapat memberi kemaslahatan kepada dunia dan akhirat bahkan kemudaratannya bersangatan.
Beliau menerangkan di antara beberapa sebab keburukan yang terjadi daripada keasyikkan itu, dengan katanya: “Bahawa kerosakkan segi keduniaan dan keakhiratan bagi orang-orang yang asyik mabuk dengan sesuatu itu (asyik percintaan lelaki dengan perempuan atau asyik mabuk dengan perkara maksiat) terlebih cepat daripada api menghanguskan kayu yang kering. Ini adalah kerana hati itu, setiap kali ia berdekatan dengan keasyikkan dan kuat perhubungan dengannya necaya jauhlah ia daripada Allah. Sejauh-jauh hati daripada Allah adalah hati orang-orang yang asyik dengan sesuatu. Apabila hati itu jauh daripada Allah, maka datanglah kepadanya kerosakkan-kerosakkan dan Syaitan mengambil alih memerintah hati tersebut dari segenap segi serta dapat mengerasinya. Syaitan tidak akan membiarkan dengan memberi kemudharatan yang semungkin ia dapat berikan kepada hati itu melainkan ia lakukannya. Maka apakah lagi diandaikan pada hati yang telah dapat musuhnya menguasainya dan bersungguh-sungguh menyesatkan dan membinasakan makhluk Allah?? Apakah yang dapat diandaikan pada hati yang jauh daripada penjaganya(Allah) sedangkan tiada ada kebahagiaan, kejayaan& kegembiraan melainkan dengan menghampiriNya serta di dalam penjagaanNya??

Disebabkan keasyikkan inilah, mereka sanggup merelakan & melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh Syariat sepertimana keasyikkan cinta Zulaikha yang mendalam terhadap Nabi Yusuf, membuat ia bertindak di luar batasan.
Firman Allah,bermaksud: “Zulaikha memujuk-mujuk Yusuf untuk melakukan perbuatan sumbang ketikamana Yusuf di dalam biliknya (Zulaikha) & ia mengunci pintu biliknya itu, seterusnya berkata kepada Yusuf: “Kemarilah padaku…”(Yusuf:23). Ini adalah disebabkan keasyikkan cintanya yang mendalam terhadap Nabi Yusuf. FirmanNya Taala yang menceritakan perbualan perempuan-perempuan di Bandar Mesir terhadap Zulaikha, bermaksud: “…sesungguhnya Zulaikha itu terlalu asyik mencintai hambanya (Yusuf)…”(Yusuf:30).

Bertitik mulai daripada percampuran lelaki dengan perempuan itulah yang membawa kepada muqadimah-muqadimah zina yang lain seperti melihat, membuat hubungan,bersentuhan dan lain-lain serta boleh membawa kearah penzinaan itu sendiri. Kerana inilah, Allah Taala melarang hambaNya daripada pencampuran antara lelaki dengan perempuan melalui penurunan ‘Ayat Hijab’.
FirmanNya,bererti: “ Apabila kamu meminta sesuatu daripada mereka itu(isteri-isteri Nabi),maka pintalah kepada mereka melalui belakang tabir (penghadang). Demikian itu, terlebih membaiki & membersihkan hati kamu & hati mereka (isteri-isteri Nabi).” (AlAhzab:53).

Imam Qurtubi berkata: “Allah Taala menghendaki dengan ayat ini bahawa (meminta melalui belakang tabir) terlebih membersihkan hati daripada segala lintasan yang tidak baik,yang mendatangi bagi kaum lelaki pada lintasan perkara-perkara yang berkaitan dengan kaum wanita & yang mendatangi bagi kaum wanita pada lintasan perkara-perkara yang berkaitan dengan kaum lelaki. Yakni, demikian itu terlebih menafi & menjauhkan daripada tomahan serta terlebih teguh pada kawalan(daripada berlaku perkara yang ditegah)…”

Ayat Hijab ini umum hukumnya bagi sekalian Muslimat,bukan hanya untuk isteri-isteri Nabi s.a.w. Ini kerana, apabila golongan sebaik-baik umat iaitu para sahabat & isteri-isteri baginda disyarakan hijab penghadang antara mereka maka umat yang terkemudian, yang mana kemungkaran berleluasan terlebih utama lagi dengan hukum ini. Lebih-lebih lagi,telah diyakini dengan secara umum bahawa berlakunya muqadimah zina & seterusnya penzinaan,apabila tiada mengasingkan antara lelaki dengan perempuan seperti yang berlaku di insitusi-insitusi pengajian.

Imam Qurtubi menjelaskan bahawa ayat Hijab ini umum hukumnya, dengan katanya: “Pada ayat ini menjadi dalil bahawa Allah Taala membenarkan meminta kepada isteri-isteri Nabi s.a.w disebalik tabir, apabila terdapat sesuatu hajat atau pun masalah agama yang diminta fatwa daripada isteri-isteri baginda. Termasuklah sekalian perempuan (tidak hanya isteri-isteri Nabi) dalam hukum sedemikian dengan pergertian yang difahami daripada ayat tersebut&juga dengan apa yang terdapat di dalamnya asas-asas syariat iaitu dari segi diri wanita itu adalah aurat, sama ada badannya&suaranya(di sisi mazhab Syafie: suaranya aurat jika seseorang lelaki terasa enak apabila mendengarnya)…”

Sebagai menguatkan bahawa ayat Hijab ini bersifat umum,terdapat di antara beberapa riwayat hadis tentang sebab turunnya ayat ini, riwayat yang menunjukkan bahawa pencampuran itu membawa kepada perkara-perkara yang tidak elok. Hadis yang dikeluarkan oleh Nasaie daripada Mujahid seterusnya daripada Aisyah,yang bererti: “Adalah aku makan ‘Haisan’(bubur yang dibuat daripada tamar,minyak sapi&gandum) bersama Nabi s.a.w di dalam satu mangkuk maka Umar melewati kami lalu baginda menjemputnya&ia pun makan bersama.Kemudian,tersentuh tangan Umar dengan tanganku lantas ia berkata: “Bagus-bagus!!” atau “Wah-wah!!”(nada tidak menyukai).Umar menambah lagi: “Jika diikutkan kehendakku terhadap isteri-isteri Nabi ini, aku harap mereka tidak dilihat oleh mata manusia, lalu diturunkan ayat Hijab.”

Nabi s.a.w mengambil perhatian serius dan memberi penekanan yang berat terhadap percampuran tersebut sehinggakan kelibat kaum Hawa ini pun,baginda tidak membenarkannya.Ini sebagaimana yang terdapat di dalam Sahih Bukhari daripada sanadnya yang berhubung kepada Az-Zuhri daripada Hindun Bt. Haris seterusnya daripada Ummu Salamah r.dh anha,berkata: “Adalah Rasulullah s.a.w,apabila memberi salam(di dalam solat),lalu kaum perempuan bangun berdiri ketika telah selesai salam baginda.Baginda tetap sejenak di tempat duduknya sebelum bangun berdiri.Kata Perawi(Az-Zuhri): “Kami berpendapat(wallahu ‘aklam) perbuatan Nabi tersebut supaya kaum wanita beredar sebelum dapat dilihat oleh seorang pun daripada kaum lelaki.”(Sahih Bukhari: bab solat kaum wanita di belakang kaum lelaki)

Justeru itu, bertepatanlah apa yang dikatakan oleh saudara Halim bersandarkan dengan Hadis Nabi, yang bermaksud : “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Pencipta(Allah).” Ini adalah kerana terdapat pencampuran diantara pelajar lelaki dan wanita dalam Universiti yang ternyata merupakan maksiat terhadap Allah. Hanya dengan aspek ini sahaja sudah memadai pada mengingkari arahan ibu bapa muslimat tersebut.


ILMU ASAS FARDHU AIN

Mempelajari ilmu Tauhid yang dikenali dengan sifat 20 adalah diwajibkan bagi setiap individu muslim. Ini adalah disepakati oleh ulama’ Ahli Sunnah Waljama’ah sebagaimana yang terdapat dalam kitab-kitab muktabar mereka itu. Saya mempunyai beberapa sahabat yang bergelar ustaz, sama ada lepasan dalam negeri mahupun luar negeri. Mereka meminta saya mengajar ilmu sifat 20 kepada mereka, lalu saya memperkenankan. Saya dapati sahabat saya yang bergelar ustaz ini tidak memahami ilmu tersebut dengan pengakuan daripada mereka sendiri. Ini bermakna para ustaz sendiripun tidak terlepas daripada tuntutan ilmu fardhu ain. Saya percaya bahawa ustaz-ustaz yang lain pun sedemikian, jika tidak mempelajari ilmu tauhid tersebut daripada mereka yang betul-betul memahami seperti pelajar lepasan Pondok.

Oleh itu, apatah lagi bagi mereka yang tidak mempelajari ilmu agama, yang mana tempat pengajian mereka tidak dapat memenuhi kewajipan menuntut ilmu fardu ain tersebut. Begitu jugalah sebagaimana yang telah dialami oleh muslimat tersebut. Tindakan beliau keluar daripada Universiti untuk mempelajari ilmu asas fardhu ain adalah bertepatan disebabkan Institusi Pondok yang dapat memenuhi hasratnya untuk menguasai ilmu tersebut.

Maka amat wajarlah bahawa saudara Halim memberi pengesyoran supaya jangan diendahkan suruhan ibu bapa muslimat itu untuk meneruskan pengajiannya di Universiti serta tetap istiqamah dalam hasratnya ke Pondok. Ini disebabkan pengajian Universiti,tidak dapat melepas dirinya daripada tuntutan-tuntutan yang diwajibkan.Ilmu asas Fardhu ain ini jika ditangguh mempelajarinya,membawa kepada sehari-harian dalam berdosa. Ternyatalah benar sebagaimana saudara Halim menyandarkan pengesyorannya melalui sabda Nabi s.a.w,yang bermaksud: “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Pencipta(Allah).”

Akhir kalam,kebenaran kedua-dua aspek yang saya huraikan itu,diri para pelajar sendiri yang mengalami situasi tersebut dapat menilainya.Saya juga pernah mengalami situasi percampuran antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan,sewaktu di alam persekolahan dahulu.Kita sendirilah yang dapat melihat gejala-gejala yang tidak elok itu berlaku. Begitu jua mengenai ilmu asas fardhu ain, yang mana mereka yang bergelar ustaz itulah sendiri yang menilaikannya, dengan secara insaf.
Firman Allah,bermaksud: “ Bahkan! Manusia itu sendiri menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri,sekalipun ia mengutarakan dalihan-dalihan penafian.”(surah Al-Qiyamah:16)

Lantaran itu, kembalilah! kearah Tuhan Rabul ‘izzah,Tuhan semesta alam, yang mencipta serta mentadbirkan kita dengan sifat rahmanNya,dengan membaiki segala kesilapan, kealpaan dan kegelinciran kita yang tersimpang jauh daripada landasan SyariatNya…

Hendaklah kita berpegang teguh dengan syariat Allah, walau apa jua keadaan sekalipun.Contohilah pemuda-pemuda Ashabul Kahfi yang meninggalkan kemewahan dan pangkat kedudukan demi menyelamatkan agama mereka daripada tekanan pemerintah&pengaruh masyarakat.Sebuah kisah teladan yang diabadikan oleh Allah untuk umat di akhir zaman sebagai suatu gambaran yang luhur mengajar erti pengorbanan terhadap agama apabila keikhlasan hati dalam mentaati Allah mengatasi segala-galanya……

WALLAHU’ALAM….

P/S: Ini adalah penjelasan daripada Ustaz ana sendiri yang merupakan tenaga pengajar di Madrasah Diniah Bakriah yang masyhur dikenali dengan ‘Pondok Pasir Tumboh’, Kota Bharu Kelantan,Serambi Mekah.
Memohon Sumbangan untuk Melanjutkan Pelajaran Ke Syria
Zul Azarin B. Abdul Rahim
No. 29 Jalan 9B, Taman Cheras Jaya,
Jalan Balakong, Bt. 11 43300 Cheras,
Selangor Darul Ehsan.

Tarikh: 20/01/2008

Kepada:
Pihak Yang Berkenaan

Per: Memohon Sumbangan untuk Melanjutkan Pelajaran Ke Syria

Merujuk kepada perkara di atas, saya Zul Azarin B. Abdul Rahim ( No K/P: 830107-14-5377 ) merupakan pelajar pondok Pasir Tumboh, kelantan. Dengan ini memohon jasa baik Dato/Datin/Tuan/Puan untuk menghulurkan sedikit bantuan kepada saya yang akan melanjutkan pengajian saya ke Syria dalam bidang Bahasa Arab dalam perancangan saya akan bertolak Insya Allah pada awal bulan tiga nanti.

2. Untuk makluman Dato/Datin/Tuan/Puan, saya tidak mendapat sebarang biasiswa atau bantuan kewangan dari mana-mana pihak samaada kerajaan, swasta atau mana-mana badan kebajikan.

3. Hasrat murni saya adalah untuk mendalami ilmu agama untuk diri saya dan Insya Allah sebagai sebagai seorang pendidik untuk anak bangsa saya yang tercinta.

4. Sebarang bantuan kewangan bolehlah di salurkan terus kepada saya dengan menghubungi talian h/p saya : 017-2213658 atau masukkan terus ke dalam akaun bank, Akaun Bank BSN 03100-29-81646917-8 atau Maybank 162384799178.

5. Segala bantuan yang di hulurkan saya ucapkan jutaan terima kasih. Hanya Allah s.w.t. sahaja yang dapat membalasnya.

Sekian Wassalam.


Yang Benar,

……………………………………
( Zul Azarin B. Abdul Rahim )
No K/P: 830107-14-5377
Saturday, May 10, 2008
Memohon Sumbangan untuk Melanjutkan Pelajaran
Abdul Halim b. Mohd Pauzi
No. 6176-A Jalan Banggol Pisang Menggala,
17500 Tanah Merah
Kelantan Darul Naim.

Tarikh: 13/05/2008

Kepada:
Pihak Yang Berkenaan

Per: Memohon Sumbangan untuk Melanjutkan Pelajaran Ke Mekah AL-Mukarramah.

Merujuk kepada perkara di atas, saya Abdul Halim b. Mohd Pauzi ( No K/P: 830705-03-5215 ) merupakan pelajar pondok Pasir Tumboh, Kelantan. Dengan ini memohon jasa baik Dato/Datin/Tuan/Puan untuk menghulurkan sedikit bantuan kepada saya bagi membolehkan saya menyambung pelajaran di sana.

2. Saya ingin melanjutkan pengajian ke Mekah dalam bidang Bahasa Arab dan ingin berguru dengan beberapa orang Ulama’ yang masyhur di sana. Dalam perancangan saya akan bertolak Insya Allah pada hujung bulan lapan nanti.

3. Untuk makluman Dato/Datin/Tuan/Puan, saya tidak mendapat sebarang biasiswa atau bantuan kewangan dari mana-mana pihak samada kerajaan, swasta atau mana-mana badan kebajikan.

4. Saya memerlukan bantuan kewangan sekurang-kurangnya RM10,000.00 bagi membolehkan saya melanjutkan pelajaran di sana dengan selamat. Insya Allah.

5. Hasrat murni saya adalah untuk mendalami ilmu agama untuk diri saya dan Insya Allah sebagai sebagai seorang pendidik untuk anak bangsa saya yang tercinta.

6. Sebarang bantuan kewangan bolehlah di salurkan terus kepada saya dengan menghubungi talian h/p saya :012-9612394 atau masukkan terus ke dalam akaun Maybank, 162218027124.

7. Segala bantuan yang di hulurkan saya ucapkan jutaan terima kasih. Hanya Allah s.w.t. sahaja yang dapat membalasnya.

Sekian Wassalam.


Yang Benar,

……………………………………
( Abdul Halim b. Mohd Pauzi )
No K/P: 830705-03-5215
“Kenapa ana nak ke pondok Pasir Tumboh” Di antara bicara salah seorang insan yang telah dibeli akan hatinya oleh Allah ta’ala
Sanggup Jual dunia adalah sifat orang mukmin seperti firman Allah yang bermaksud Sesungguhnya Allah telah membeli hati-hati orang mukmin, diri mereka dan harta mereka bahawasanya mereka dijanjikan balasan syurga, mereka berjuang(berperang) di jalan Allah.

Kenapa pondok? Ya, ana tahu ramai yang mempersoalkan tindakan ana. Pertama sekali, ana minta kita berfikiran lebih terbuka dalam menilai sesuatu perkara dan jauhilah berprasangka buruk kerana ia adalah sebahagian daripada dosa. Dan ana mengambil peluang ini untuk menjelaskan akan keadaan dan situasi ana yang sebenar. Agar kita sama-sama merenung kekhilafan diri dan cuba berfikir mencari jalan keluar dengan jalan yang diredhai Allah.

Agar sedikit coretan tentang kisah ana boleh menggerakkan mereka yang tidur lena di luar sana atau yang mungkin sibuk mengejar urusan yang tidak pernah tamat. Dan ana mendoakan agar ‘urusan yang tidak pernah tamat’ itu dipaksikan atas tujuan Allah semata-mata dan mendapat nilai di akhirat nanti. InsyaAllah.


Ana adalah pelajar yang mengambil ijazah dari sebuah IPTA di Malaysia, dalam bidang sains dan mempunyai harapan yang sangat cerah dalam bidang pekerjaan.Untuk pengetahuan agar lebih jelas ana menangguhkan pengajian di university secara halal dengan surat yang sah dan bukan keluar dari university begitu sahaja.


Sesungguhnya tindakan ana boleh dikategorikan sebagai bodoh kerana ana sudah berada ditahun dua dan pengajian ijazah ana akan tamat setahun sahaja lagi. Tidak lama pun jika difikirkan. Pejam celik pejam celik masa sudah berinjak setahun.Sesuailah dengan hadith akhir zaman yang mengatakan antara tanda-tanda kiamat adalah masa bergerak terlalu pantas.

Tindakan ana yang menangguhkan pengajian di university mencetuskan persoalan banyak pihak dan tidak kurang juga dengan penentangan yang ana terima.Mungkin ada yang terdetik kenapa tidak jumpa kaunselor sekiranya ada masalah atau minta pendapat orang yang lebih dewasa? Ataupun jumpa ustaz ke?

Tidak kasihankah pada mak ayah yang bersusah payah hantar belajar bermula dari sekolah tadika, sekolah rendah,sekolah menengah kemudian ke kolej matrikulasi dan seterusnya ke university? Atau ada yang beranggapan mungkin ana adalah anak orang kaya dan tidak pernah merasai susah peritnya mencari nafkah sesuap nasi.

Ana berfikir tentang semua itu sebelum membuat keputusan. Ana menghargai atas komen dan pendapat yang disiarkan mengenai tindakan ana keluar university atas alasan hendak belajar agama di pondok. Ana setuju bila ada yang mengatakan ilmu agama dicari tidak semestinya di pondok malah boleh dimana-mana sahaja.


Dan juga ada pandangan yang agak kurang enak mengatakan tidak semestinya budak pondok tu baik dan tidak semestinya budak pondok masuk syurga.Dan persoalan yang utama.Kenapa mesti memilih pondok? Ana mencari tarbiyah dan pokok utama dalam tarbiyah adalah bi’ah atau maksud lain adalah suasana. Bi’ah yang boleh membantu mensucikan diri,mengembalikan kita kepada hakikat hidup yang sebenar dan meletak kita di tahap sedar akan peranan kita sebagai hamba Allah atas muka bumi.

Sebagai hamba yang berfikir apa jalan terbaik untuk mengabdikan diri di jalanNya dan sejauh mana kita berusaha mencapai ke arah itu. Ana sangat mencari tarbiyah yang mementingkan kepada penyucian jiwa, pembersihan hati dari karat-karat mazmumah yang terbina dalam diri sejak kecil tanpa kita sedari. Dan biah itu wujud pada system pengajian pondok walaupun tidak sesempurna seperti zaman Rasulullah.


Tetapi usaha untuk membina bi’ah itu adalah lebih mulia berbanding mereka yang hanya bijak berteori semata.Ana keliru bagaimana ana hendak membina akidah yang telus, keyakinan yang jitu berpaksikan Iman dan Takwa di tempat yang tidak mengamalkan biah seperti di zaman Rasulullah.

Bagaimana iman boleh terbina di suasana yang bercampur lelaki dan perempuan tanpa batasan, maksiat terlalu berleluasa, urusan solat diremehkan, urusan aurat dipandang tepi, surau dan masjid kosong, sejadah dan telekung hanya hiasan, masa dihabiskan dengan berborak hal-hal yang jauh dari Islam, membuat program hiburan seperti barat, menyanyi dan menari lelaki perempuan, dan yang paling teruk berzina adalah perkara biasa.


Sedangkan zaman Rasululullah dan para sahabat cukup menjaga biah apatah lagi kita sebagai umat akhir zaman yang membaca Al-Fatihah pun belum tentu betul tajwidnya. Ana pernah menjalankan survey kepada budak university dan ramai yang tidak tahu apa itu dua kalimah syahadah. Ana belum lagi masuk kisah judi, arak, pondan, gay, dan bohsia dan yang paling menakutkan adalah kristianisasi yang sedang bergerak dengan dasyatnya.

Adakah kita prihatin dan peduli? Cuba cari buku tentang kegiatan kristianisasi dan jika anda sayang pada umat Islam dan bangsa kita tentu anda tidak senang duduk. Akidah umat Islam runtuh, akhlak hangus dan Islam hanya sekadar pada nama. Dan ada yang sampai malu untuk mengaku dia adalah seorang Islam. Perkara ini menimpa semua orang termasuk anak ustaz, anak ustazah, pelajar sekolah agama, anak orang kaya, anak orang miskin, anak pensyarah, anak doctor, anak datuk..Semua ada. Ana sedang menuntut ilmu dan ana sangsi dengan diri ana. Bagaimana ilmu boleh masuk ke dalam hati yang kotor? Ilmu adalah cahaya hidayah.


Ilmu menjadi wadah dan jambatan untuk kita mengenal Allah, memahami kewujudan Allah, mencetuskan daya berfikir atas usaha untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan amal dan yang penting dengan ilmu kita ingin mengubah masyarakat. Untuk membawa masyarakat agar sama-sama berukhwah untuk menegakkan daulah Islamiah. Target dan tujuannya adalah Allah.

Memang suasana akhir zaman sudah ditegaskan oleh Rasulullah ciri-cirinya dan kita sedang menempuhinya, tetapi adakah kita hanya perlu menyerah tanpa berusaha?. Samada target tercapai atau tidak itu adalah urusan Allah. Dia Maha Mengetahui dan Maha Menentukan. Ana selalu berfikir, diantara menjaga kesucian, harga diri dan izzah seorang perempuan muslimah dan keperluan hidup yang semakin mencengkam.

Antara melindungi keperibadian diri dan memelihara diri dari fitnah syaitan atau kehendak keluarga,masyarakat dan orang sekeliling. Apabila diri sudah mengenali tarbiyah, tiada lain yang lebih indah melainkan hidup atas landasan Islam yang sebenar. Bukan ijazah,bukan master atau phd yang diburu tetapi yang penting adalah keberkatan dan keredhaan.


Biar ilmu yang ditimpa sedikit tapi dengan ilmu yang sedikit itulah yang menjadi pegangan kerana tiada manusia yang mempunyai kesempurnaan ilmu. Ana bukan seorang penghafal al-Quran, bukan ahli kaji hadis, bukan ahli jihad, tidak pernah bersekolah agama,…tetapi ana orang islam. Dan ana juga perempuan yang bersifat lemah yang dianugerahi hanya 1 akal..perempuan dimana nabi Muhammad mengatakan boleh menjadi fitnah kepada kaum lelaki.

Mungkin ada yang memberi sarana pada ana agar tinggal bersama keluarga sambil menyambung pengajian. Ana ada berfikir tentang ini tetapi kondisi keluarga ana adalah sangat tidak dapat membantu. Kenapa begitu? Ana adalah gadis biasa, membesar di kampung dengan dikawal ketat pergaulannya.


Sejak umur 9 tahun tudung tidak pernah ditanggalkan dari kepala. Nak berkawan dengan lelaki tidak berani sebab ayah ana pernah mengugut sekiranya nampak ana bersama dengan budak lelaki ketika ke bandar dia akan menampar ana di situ juga. Walaupun ana patuh, ayah ana tetap menfitnah ana keluar dengan budak lelaki. Ana selau menangis dan mengadu pada mak ana bahawa ana tidak sesekali buat macam itu.

Ana akan selalu memperkenalkan kawan ana pada ibu bapa ana agar mereka tahu apa ana buat dan ana pohon kepercayaan dan restu mereka atas persahabatan ana. Ana banyak menghabiskan masa di rumah dengan menumpukan perhatian pada pelajaran dan kurang bersosial. Sehingga umur ana 18 tahun, ana masih belum kenal jenis-jenis rokok dan tidak pernah tahu jenis dadah pun termasuk heroin.


Ana pernah ditegur sebab ana terlalu kuno tentang dunia luar dan ana diingatkan bahawa adalah penting untuk ana tahu itu semua. Ana masih ingat ketika di university, ana ada mendengar tazkirah dari seorang senior dan dia ada menyebut perkataan ‘Toto Sports’. Ana terus bertanya pada rakan disebelah apa maksudnya ‘ Toto Sports’. Senior yang sedang memberi tazkirah mendengar soalan ana itu terhenti percakapannya dan menerangkan bahawa ia adalah nama kedai judi.

Alhamdulillah, didikan keras ayah ana banyak membantu ana untuk tegar terutama dalam hal mempertahankan aurat walaupun banyak yang memujuk ana kearah kejahilan. Ketika kecil ana hanya tahu ana kena tutup aurat sebab ana orang Islam dan ayah suruh. Ana tidak tahu sama sekali bahawa perintah dan tatacara menutup aurat wujud dalam Al-Quran. Sungguh ana tidak tahu. Ayah ana sangat menekankan kami adik beradik untuk tidak meninggalkan solat walaupun ana sangat malas untuk melakukannya.


Ana tidak faham kepentingan solat. Lagipun, ana tidak pernah merasakan kebersamaan Allah bersama ana apabila ana ditimpa masalah. Ana sebagai anak sulung berhadapan dengan konflik keluarga yang kronik. Puncanya adalah duit. Masalah tidak cukup kewangan adalah normal tetapi adakah mengamuk, maki hamun, melepaskan geram pada anak-anak, mengungkit soal kesusahan adalah tindakan normal? Ibu bapa mengharapkan anak-anak menjadi sempurna, rajin solat, pandai dalam pelajaran, menghormati kedua orang tua dan berakhlak mulia.

Tetapi adakah didikan yang diberi oleh ibu bapa setara dengan hasil yang diingininya? Ana tidak sesekali mempersoalkan kasih sayang dan jerit payah ibu bapa dalam mendidik anak-anak tetapi gunakanlah cara yang sepatutnya.

Adalah kurang sesuai menyalahkan anak-anak atas tindakan mereka yang suka memberontak dan keluar dari rumah. Ana juga sebagai anak-anak memerlukan ketenangan dalam membesar apatah lagi dalam membina personality diri.Ana adalah anak remaja dan ibu bapa adalah orang dewasa yang lebih banyak makan garam dan lebih berfikiran waras dalam membuat keputusan.

Dunia sekarang seakan terbalik apabila kita melihat perangai orang dewasa yang seperti
kebudak-budakan dan menuntut anak-anak memahami kedudukan mereka. Ini adalah hakikat dan ana sering mengalaminya. Ana membesar dalam suasana emosi tidak stabil. Ibu ana yang dulunya tabah, lembut dan sudi berkongsi cerita dengan anak-anak berubah. Ana dimarah kembali sekiranya ana mengadu hal ana dan kadang-kadang dimarah tanpa sebab. Kejadian seperti ini bukan sekali dua tetapi tiap-tiap hari.

Jika dulu ana banyak memberontak dan melawan. Sekarang ana sering memperingatkan diri bahawa tindakan ana adalah salah dan berdosa. Ana hanya berdiam diri, berkurung dalam bilik dan menangis sorang-sorang. Tiada siapa pun nampak tangisan ana sebab ana pandai berpura-pura.


Hanya adik bongsu ana yang berumur 10 tahun selalu datang ke bilik ana dan memandang wajah ana dengan simpati dan seakan ada genang di matanya. Ana selalu mengadu pada adik ana akan nasib malang ana tetapi dia membalas kembali bahawa ana adalah yang paling beruntung. Ana tersenyum. Perasaan ana pulih sedikit. Adik lelaki ana berhenti sekolah ketika umurnya 15 tahun, Dan dia selalu keluar rumah dan tinggal bersama seorang peniaga yang hidupnya berniaga dan suka berjudi.

Malah dia mempunyai anak lelaki yang telah berzina sehingga membuatkan gadis itu mengandung.Mana mungkin ibu bapa ana tidak bimbang. Adik ana berkelakuan seperti itu kerana dia tidak mendapat perhatian dan kasih sayang ibu ana. Ibu ana sibuk bekerja mencari wang untuk hidup dan menyekolahkan kami adik beradik.


Ana mengagumi ketabahan serta kesabaran ibu ana berjuang untuk hidup lantaran sikap ayah ana yang kurang memahami erti tanggungjawabnya dalam keluarga. Kerja tidak pernah tetap, dan selalu naik angin jika di rumah.Dan terkadang ibu ana seakan menyesal dengan perkahwinannya di usia muda(19 tahun). Dia selalu mengingatkan pada ana agar tidak menikah awal kerana bimbang nasib berulang.

Saudara mara pun sudah penat mendengar aduan ibu ana. Ibu ana hanya meminta saudara mara untuk menasihatinya. Ayah ana pula dikawal dengan egonya yang terlau tinggi dan tidak boleh mengawal kesabaran ketika berbincang. Apabila ibu ana selalu mengadu pada ana tentang sikap ayah ana, perasaan ana bertukar menjadi benci dan dendam. Hidup ana adalah seperti tidak ber ‘ayah’ sehingga ramai yang menyangka ana adalah anak yatim.


Ana semakin yakin ketidakbahagiaan keluarga kami adalah disebabkan wang. Kerana kami miskin. Bila ana mula mengenali apa itu tarbiyah, barulah ana sedar bahawa ana salah sama sekali. Ana mula berfikir sebab sebenar yang menjerumuskan keluarga ana ke arah kebinasaan. Jiwa ana yang selama ini tidak mempercayai erti kewujudan kasih sayang berubah untuk optimis dalam hidup.

Ana tidak sesekali menyalahkan ayah ana lantaran kegagalannya mengemudi institusi rumahtangga. Juga tidak pada ibu ana yang meletak kebahagiaan pada wang. Ana meletakkan dasar empati pada diri ana. Membayangkan diri di tempat mereka. Memahami apa yang membuat mereka jadi sebegitu.


Ayah ana selalu dipukul sejak kecil, dimarah, hidup merempat dan kurang dipedulikan keluarga. Opah ana banyak kali berkahwin dan berpindah randah. Urusan pendidikan ayah ana terbengkalai. Sekolah hanya setakat darjah 5. Makan hanya menumpang di rumah saudara mara. Kadang dia berdendam pada ayah tiri yang banyak menyeksanya. Ibu ana pula kehilangan ayah ketika kecil. Hidup bersama ibunya dan dua orang abang. Ibu ana yang lembut banyak ditindas, harta sepeninggalan diguna oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Urusan pernikahannya dengan ayah ana juga diurus oleh orang lain. Nenek ana sebelah ibu pernah bercerita bahawa dia tidak tahu menahu tentang urusan jodoh mak ana. Sedar-sedar ada orang masuk minang.

Impian mak ana untuk sambung belajar terbantut dan dia memasang harapan agar mendapat suami yang baik, anak yang menyenangkan hati dan hidup yang sejahtera.Ayah dan ibu ana juga adalah mangsa kekhilafan dalam memahami erti kehidupan. Bila rujukan dan panduan yang sepatutnya ditolak tepi. Agama digunakan sebagai jalan terakhir. Lalu, takkan harus dibiarkan sebegini? Adakah ana perlu bersabar tanpa bertindak? Hanya doa tanpa usaha. Mungkin bukan untuk kita tetapi untuk generasi seterusnya.


Bagi kaum Hawa, mereka adalah bakal isteri dan bakal ibu. Begitu juga kaum Adam yang merupakan bakal suami dan bakal ayah. Allah Maha Berkuasa kerana telah menyelamatkan ana dari terjerumus ke lembah hina.

Ana juga banyak berbuat kesilapan dalam hidup.Pernah membenci pernikahan, membenci lelaki dan cemburu pada kebahagiaan orang lain. Hidup dengan bersangka buruk. Hati menjadi kotor. Lalu, ana ingin membaiki diri. Dan ana memilih pondok. Sebagai usaha ana membuang kejahilan diri. Disamping kos hidup yang murah, para pengajar mengajar tanpa imbuhan. Suasananya tenang, dihiasi dengan zikrullah, mengingatkan diri akan status hamba dan yang penting adalah penyucian akidah.


Pondok sajalah sarana dan kebahagiaan dan ketenangan yang dicari bertitik tolak dari hati kita. Semua itu adalah Rahmat dari Allah jua.Mengapa mesti tunggu kita dilabel sebagai budak bermasalah oleh masyarakat baru hendak ke pondok? Ana tahu di luar sana ramai lagi mahasiswa dan mahasiswi di university telah bermujahadah melawan nafsu dan kebatilan.

Menjalankan program agama, menegakkan tarbiyah dan cuba menarik para sahabat yang semakin jauh dari sinar Ilahi. Ana mengagumi mereka semua yang tegar iman. Ana tidak mempunyai kekuatan sebegitu.


Jiwa ana memerlukan rawatan yang dalam dan penjagaan keseluruhan. Agar dosa yang ana buat selepas ini membawa ana mengenali erti taubat yang sebenar. Yang penting, ana mencintai dan menyayangi insan yang banyak membantu ana. Terutama ibuku,ibuku dan ibuku. Kerana ana sayang padanya dengan segenap jiwa raga ana. Sayang pada ayah ana, sayang pada adik beradik ana dan ana sayang pada nenek ana.

Begitu juga saudara mara yang selalu melihat titisan air mata ana, sahabat yang setia dalam suka dan duka atau siapa sahaja yang berhati mulia. Yang pasti kecintaan ana pada kalian semua akan menghampirkan diri ana kepada Allah. Dan ana sangat tertarik pada kata-kata ini yang dipetik dari kitab Tanhibul Al Ghaflin.

‘ Allah telah memuliakan umat ini dengan lima kemuliaan:

1. Allah menjadikan mereka lemah supaya tidak sombong.
2. Mereka dijadikan kecil-kecil supaya tidak memberatkan belanja, makan, minum dan pekerjaan.
3. Menjadikan usia mereka pendek supaya kurang dosa mereka.
4. Menjadikan mereka faqir/ miskin supaya meringankan hisab mereka di akhirat.
5. Menjadikan mereka umat terakhir supaya tidak tinggal lama di dalam kubur.


Selasa, 8:25 malam, 8 January 2008, 30 Zulhijjah 1428 Hijrah.
posted by Halimislam Online @ 7:31 PM | 2 KOMEN!


Saturday, January 5, 2008
minta jawab secara jantan
Ana nak tanya secara jantan dan minta saudara yang membangkang dalam hal ini jawab secara jantan juga. Sejauh manakah tahap keilmuan orang yang belajar di universiti seperti you all. Apa yang dipaparkan disini ialah bersangkut paut dengan email muslimat tersebut.

Dia merupakan seorang pelajar tahun dua dalam jurusan sains. Tak perlu ana nak nyatakan universiti mana dia belajar sekarang. Dia baru saja berumur 20 tahun, tapi tahap pemikiran dan penghayatan agamanya sangat tinggi.

Ana hanya mengubah dan tapis sedikit sahaja daripada email yang dia hantar. Jadi ana minta saudara-saudara yang hebat ilmunya jawab. Tak kira sama ada you all merupakan pelajar-pelajar universiti ataupun ustaz-ustaz universiti. Silalah jawab! Adakah jawapan dan penjelasan you all boleh mengatasi hidayah yang Allah kurniakan pada gadis semuda itu?

Soalan dan penjelasan beliau:

Pembinaan akidah jiwa pada Allah dan memenuhi kepuasan manusia , yang mana lebih penting ? Adakah bermaksud urusan hati yang mencari pada akhirat perlu ditangguhkan atas alasan duniawi? Macam mana kalau nyawa ditarik sebelum kita sempat memahami apa itu indahnya rasa bertuhan, dan indahnya hidup perpaksikan Iman dan takwa ? Kalau waktu kita berdarah muda ini dan penuh semangat membara tidak boleh digunakan untuk mencari sesuatu sebagai pegangan, bila lagi? Ya, ana faham kalau menuntut ilmu agama pun tak akan habis sehingga ke liang lahad. Dan tak bermaksud ana menolak bulat-bulat pada urusan dunia. Kalau macam itu apalah guna Allah menciptakan dunia.

Lagipun bukankah dunia ini adalah ladang akhirat? Setiap kejadian Allah pasti ada sebab dan hikmahnya yang perlu di telusuri. Tapi jika dalam kalut menuntut ilmu dunia, ia boleh menggadai iman apa gunanya ilmu tu? Dan apa peranan ilmu tu dalam membantu kita untuk mencapai hasil akhirat? Tapi ia juga tak bermaksud kita perlu mengasingkan ilmu dunia kerana ia adalah wadah untuk kita mengenal kekuasaan Allah.

Ana cuma meminta peluang dan kesempatan untuk membina iman yang jatuh dan sedikit ilmu akhirat sebagai pendorong dan pembina untuk merentas ilmu duniawi .Supaya dengan sedikit ilmu akhirat yang sempat ana cedok itu bisa ana amalkan dan menjadi pengawal kepada langkah hidup ana yang semakin jauh dan penuh ujian serta noda.


Kondisi ana di rumah pula semakin teruk. Perang keluarga yang tak habis-habis kadang hampir menggadai iman. Tindakan ana yang menjadikan membaca al-Quran sebagai aktiviti rutin dianggap salah. Solat tidak diendahkan. Jika ditegur, maka akan keluar dalil dari ketua keluarganya yang pelik-pelik tentang solat. Memang melibatkan masalah akidah.

Keadaan yang sangat menghimpit jiwa semestinya mengubah sikap ana. Jatuh sakit dah selalu jadi pada ana kerana tak tahan pada tekanan. Jadi ana sangat-sangat perlukan biah dan tarbiyah untuk membina jiwa dan membina diri. Yang penting adalah mengubah keluarga yang memandang remeh hal agama dan tidak terlalu mengejar wang.

Walaubagaimana pun setelah lama ana istikharah untuk memohon petunjuk Allah, pendirian ana yang ragu semakin mantap. Ana akan tetap ke sana dengan menaiki bas dan berseorangan. Ana juga harus siap untuk menghadapi situasi yang lebih getir selepas ini.

Tindakan ana pergi tanpa kebenaran mungkin akan mencetuskan ketegangan lebih teruk. Mereka mungkin bertindak menyerang ana di pondok. Ana akan dibuang keluarga dan gelaran anak derhaka, anak tak kenang budi akan kekal sampai ke akhir hayat. Ana bersedia dan ana mengharapkan sokongan moral bagi yang memahami.

Satu lagi, bagaimana ana nak menanggung pengajian ana di sana. Ana difahamkan muslimah dilarang membuat kerja sambilan. Dan bagaimana tindakan sewajarnya yang harus dilakukan dalam usaha ana untuk berbincang dengan ibu bapa( ibu bapa elak untuk berbincang) dan meneruskan niat ke pondok. Pohon segala pandangan. Sila balas segera email ana. Ana sertakan no telefon jika ada sebarang kemusykilan: 01x-xxxxxxx. Assalamualaikum.

p/s: Insya Allah ana dan ustaz-ustaz akan uruskan hal ini. Semoga Allah kekalkan hidayat padanya. Dah seminggu ana lewat ke pondok sebab banyak urusan dengan orang kampung berkaitan dengan solat hajat dan tahlil. Ana balik pondok dulu. Doakan ana dan sahabat-sahabat seperjuangan yang lain. Kita jumpa lagi 3 bulan akan datang. insya Allah.. Doakan muslimat itu selamat bertolak 1 muharaam nanti. Ana tunggu di pondok pasir tumboh! Wassalam

Bersama Membangunkan Ekonomi Umat Islam
Disiarkan pada Aug 01, 2007 dalam kategori Ekonomi |
Apabila saya menyebut keperluan umat Islam tolong-menolong antara satu sama lain dalam soal ekonomi, ada yang menyatakan hal ini tidak patut disebutkan, nanti akan difahami oleh sesetengah pihak sebagai ‘perkauman’. Pandangan itu diberikan kepada saya kerana saya ingin menggalakkan masyarakat muslim membantu sedaya mungkin membeli produk-produk yang dikeluarkan oleh saudara-saudara muslim kita. Saya katakan; saya tidak menyuruh memulaukan barangan ‘orang lain’. Saya cuma mengajak agar diberikan keutamaan disebabkan beberapa faktor. Antaranya; keadaan ekonomi umat Islam yang agak ketinggalan terutama di sudut sebagai kuasa pengeluar. Sedangkan kita mempunyai kuasa membeli yang agak tinggi. Juga seperti yang kita maklumi, pembabitan umat Islam di tanahair kita dalam bidang perniagaan masih dalam keadaan yang tidak kukuh.


Para peniaga muslim menghadapi cabaran yang kuat di sudut persaingan. Agak sukar untuk kita dapati pasaraya-pasaraya besar dimiliki oleh muslim atau memasarkan barangan keluaran muslim. Ini berlaku disebabkan faktor-faktor tertentu yang memerlukan satu kajian luhur mengenai hal tersebut. Di samping itu, kedai yang dimiliki oleh umat Islam juga jumlahnya terhad. Demikian juga barangan produk muslim lebih terhad. Lebih daripada itu, kita dapati agak sukar selain daripada muslim membeli barangan produk umat Islam. Sama ada disebabkan oleh faktor kualiti, atau perasaan yang lain, saya kurang pasti. Keadaan ini tentu akan menjadi lebih buruk sekiranya umat Islam sendiri tidak membeli di gerai, kedai dan pasaraya yang dimiliki oleh saudara muslim mereka. Demikian juga keadaan menjadi lebih buruk sekiranya umat Islam tidak membantu membeli produk muslim.

Di peringkat antarabangsa pula, negara-negara umat Islam masih lagi bergantung kepada dunia Barat. Inilah salah satu faktor yang menjadikan dunia Islam dayus terhadap Barat. Padahal banyak bahan mentah dimiliki oleh umat Islam terutamanya minyak tetapi masih gagal untuk menjadikan dunia Islam blok yang digeruni. Kita masih lagi gagal untuk mengujudkan kesatuan dagang yang kukuh dalam dunia Islam. Maulana Abu Hasan ‘Ali al-Nadwi r.h. pernah mengkritik Dunia Arab dalam tulisannya dengan menyatakan: “Mestilah bagi dunia Arab sebagai dunia Islam bebas (memiliki sendiri) dalam perniagaan, harta, industri dan pendidikan. Bangsa mereka tidak boleh memakai melainkan apa yang tumbuh di buminya dan ditenun dengan tangannya…sesungguhnya dunia Arab tidak dapat dapat memerangi Barat- jika keadaan memerlukan demikian- selagi meraka memerlukan Barat dalam soal harta, pakaian dan barangan. Tidak ada pena yang digunakan untuk menandatangani sesuatu perjanjian dengan Barat, melainkan pena tersebut dibuat di Barat. Tidak ada senjata yang digunakan untuk memerangi Barat, melainkan senjata itu dibuat di Barat. Sesungguhnya adalah memalukan apabila umat Arab tidak dapat mengambil manfaat daripada sumber kekayaan dan kekuatan mereka sendiri. Adalah memalukan apabila air kehidupan yang mengalir di dalam urat mereka akhirnya sampai ke tubuh orang lain”. (Abu Hasan `Ali al-Nadwi, Maza khasira al-`Alam bi Inhitat al-Muslimin, m.s. 416, Kaherah: Maktab al-Sunnah)

Ini realiti yang berlaku. Maka jangan kita tanya, mengapa ramai ‘pak arab’ yang tabik tidak henti-henti dengan Barat. Ekonomi kebanyakan dunia Islam dijajah. Maruah kita menjadi rendah. Kita hakikatnya hamba penjajahan ekonomi. Sekalipun sesetengahnya kelihatan mewah, namun negara umat Islam ramai yang masih meminta sedekah.

Keadaan ini benar-benar mendesak, bahkan kita dalam keadaan darurat yang menuntut agar setiap kita berfikir membantu menaikkan kekuatan ekonomi umat Islam. Dunia hari ini sudah berubah dibandingkan dahulu. Bukan hanya kekuatan persenjataan yang menentukan penguasaan sesuatu bangsa atau negara itu terhadap percaturan dunia. Bahkan ekonomi juga memainkan peranan penting dalam menentukan perubahan peta. Firman ALLAH dalam Surah al-Anfal: 60: (maksudnya): Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh-musuh Islam) dengan apa yang kamu mampu dari segala jenis kekuatan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang disiapkan, untuk menggerunkan musuh Allah dan musuh kamu, serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.

Ayat ini adalah perintah Allah untuk muslimin menyediakan kekuatan menghadapi musuh-musuh umat. Kekuatan yang mesti disiapkan itu ialah dari jenis apa sahaja yang mampu menggerunkan musuh. Kuda adalah salah satu daripadanya yang dapat dilihat oleh manusia di zaman penurunan al-Quran dan juga selepas itu. Pada zaman sekarang dari segi persenjataan, senjata-senjata canggih yang wujud pula menduduki tempat tugasan menggerunkan musuh. Maka umat Islam mesti berusaha menyiap dan memilikinya. Di samping itu kekuatan ekonomi juga adalah senjata baru dalam membina kekuasaan di era moden. Kekuatan ekonomi mampu membawa kepada hasrat yang sama iaitu menggerunkan musuh. Maka membina kekuatan ekonomi di zaman ini adalah satu tuntutan agama.

Malangnya kita cuai dan alpa. Kita ketinggalan dan dihina. Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi: “Kekuatan ekonomi kita terbengkalai. Kita hidup di bumi Allah yang paling strategik, paling baik dan subur. Bumi yang paling banyak galian yang tersimpan dalam perutnya dan kekayaan yang bertebaran di atasnya. Malangnya kita tidak menggerakkan kekayaan kita, tidak bertani di bumi kita, tidak menghasilkan keluaran dari bahan galian sedangkan bahan mentahnya dikeluarkan dari bumi kita…jadilah kita dalam banyak keadaan pengguna bukan pengeluar, pengimpot bukan pengilang. Kadang kala kita menghasilkan produk yang kita tidak memerlukannya dan kita abai menghasilkan barangan yang sangat kita perlukan. Kita berbangga dengan memiliki kereta–kereta mewah antarabangsa, sedang kita tidak tahu untuk membuat basikal sekalipun”. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Aina al-Khalal, m.s.12-13, Beirut: Muassasah al-Risalah)

Dalam keadaan sebeginilah umat Islam dalam semua peringkat individu dan negara dituntut melahirkan sikap persaudaraan Islam. Menghasilkan produk keluaran muslim yang berkualiti adalah suatu kewajipan agar kita bebas dan tidak bergantung kepada orang lain. Demikian juga membeli produk muslim, atau di kedai dan pasaraya yang dimiliki oleh orang Islam adalah kewajipan agar tanggungjawab tersebut berjaya disempurnakan. Bagi peringkat antarabangsa berdagang sesama negara umat Islam adalah kewajipan kerajaan-kerajaan umat Islam yang ada.

Kita mesti insaf, bahawa akidah Islam yang diajar oleh al-Quran dan al-Sunnah mengujudkan rangkaian ikatan persaudaraan Islam (ukhuwwah islamiyyah) yang kukuh sesama kita. Di atas akidah yang teguh ini jugalah telah menjadikan umat ini dahulunya bergerak seiring secara bermatlamat mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya. Pergerakan itu berlaku atas perasaan tanggungjawab yang besar terhadap agama ALLAH demi membebaskan manusia dari kezaliman segala sistem yang wujud kepada keadilan Islam yang luhur. Segala kepentingan diri diletakkan di belakang demi kepentingan kegemilangan Islam. Ini rahsia kejayaan umat yang lalu.

Apabila akidah muslimin lemah, maka lemahlah seluruh kekuatan yang lain, termasuk dalam bidang ekonomi. Kata Muhammad Qutb: (Berpunca) daripada kemunduran akidah, timbullah segala macam kemunduran yang menimpa Dunia Islam..kemunduran ilmu, ketamadunan, ekonomi,peperangan, pemikiran dan kebudayaan. (Muhammad Qutb, Waqi’una al-Mu‘asir, m.s. 172, Saudi: Muassasah al-Madinah)

Sepatutnya daripada akidah lahirnya rasa ukhuwwah (persaudaraan) sesama muslim yang menggerakkan ekonomi dan kekuatan umat. Daripada akidah yang teguh dapat dibentuk sikap bertanggungjawab terhadap seluruh strategi yang diatur demi membangunkan umat. Tanpa akidah hilanglah ikatan persaudaraan atau ukhuwwah Islamiyyah yang menjadi penggerak kepada pembangunan ekonomi. Sedang ini adalah sesuatu yang dituntut: Daripada Abi Burdah, daripada Abi Musa, katanya: Sabda Nabi S.A.W.: “Sesungguhnya kaum al-`Asy`ariyin apabila habis bekalan mereka dalam peperangan, atau kurang makanan keluarga mereka di Madinah, mereka himpunkan apa yang ada pada mereka dalam satu kain. Kemudian mereka membahagikan dalam satu bekas dengan sama rata. Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Dalam hadith ini, Nabi S.A.W. memuji sikap tolong menolong, bantu membantu serta perasaan mengambil berat sesama antara satu sama lain. Baginda S.A.W. memuji sikap yang ditunjukkan oleh kaum al-Asy`ariyin yang jamin mnejamin kebajikan sesama mereka. Maksud “ Sesungguhnya mereka daripadaku dan aku daripada mereka” ialah menggambarkan redhanya Nabi s.a.w. dengan tindakan mereka. Betapa yang mereka lakukan menepati ketaatan kepada Allah.Tolong menolong sesama sendiri atau puak, atau bangsa atau kumpulan dalam daerah kebajikan dan taqwa tidak dianggap sebagai perkauman yang sempit. Kata al-Syeikh Muhammad al-Mubarak ketika menghuraikan hadith di atas: “Sesungguhnya Nabi s.a.w. memerangi `asabiyyah (perkauman) yang semata-mata disebabkan keturunan, lalu menggantikannya dengan ikatan akidah dan prinsip. Namun baginda menganggap kaum al-`As`ariyin sebahagian daripada baginda. Ini disebabkan prinsip yang sama iaitu jamin-menjamin dan bantu membantu dalam harta. Juga membahagikan harta sesama sendiri dalam hal darurat dan keperluan.( Muhammad al-Mubarak, Nizam al-Islam, Mabadi` wa Qawa‘id ‘Ammat, m.s. 134, Beirut, Dar al-Fikr.)

Kalaulah tolong menolong sesama puak diizinkan dan dipuji oleh Rasululuh S.A.W. demi kebajikan terutamanya ketika waktu susah dan terdesak, tentulah tolong-menolong sesama muslim dalam keadaan Islam dimusuh dan ditindas lebih dituntut. Bahkan tolong menolong, bantu membantu dan jamin-menjamin sesama muslim di dalam perkara makruf atau kebaikan adalah merupakan tuntutan al-ukhuwwah al-Islamiyyah (persaudaraan Islam). Seseorang muslim sentiasa berusaha membantu saudara muslimnya yang lain. Sabda Nabi S.A.W.: “Bandingan seorang mukmin dengan seorang mukmin yang lain bagaikan satu bangunan, kuat-menguatkan antara satu sama lain”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Tolong menolong membangunkan ekonomi adalah salah satu cara terbesar pada masa ini dalam menunaikan tanggungjawab bantu membantu dalam menguatkan umat. Sekiranya individu umat memiliki kuasa ekonomi serta mereka beriman dan beriltizam, maka masyarakat Islam sekaligus akan menjadi kuat. Namun sekira ekonomi umat lemah, sistem zakat tidak berjalan dengan jaya, kita menjadi peminta sedekah dari orang lain dan Islam akan dipandang hina. Dr Mustafa Khin di dalam Nuzhah al-Muttaqin ketika menghuraikan hadith di atas, menyebut: Bandingan yang dibuat dalam hadith ini bertujuan menggalakkan bantu membantu dan tolong menolong sesama mukmin. Ini adalah perkara yang mesti dilakukan, kerana pembinaan umat tidak akan sempurna dan berhasil kecuali sebahagian umat membantu dan menguatkan sebahagian yang lain. Seorang mukmin tidak dapat bersendiri dalam urusan dunia dan agamanya, dia semesti memerlukan pertolongan dan bantuan saudaranya yang mukmin. Jika tidak, dia akan gagal menunaikan tanggungjawabnya dan akan cacatlah peraturan dunia dan akhiratnya serta akan termasuk dalam golongan yang binasa.( Mustafa al-Khin, Nuzhah al-Muttaqin, 1/ 199, Beirut: Muassasah al-Risalah)

Selagi kita tidak dapat membina kekuatan ekonomi umat, sehingga kita mampu berdiri dengan sendirinya, kita akan terus menjadi umat yang lemah. Pandangan masyarakat dunia terhadap kita akan menjadi hambar. Apakah mampu selepas itu kita ingin mencanangkan Islam agama yang membina kekuatan sesuatu umat dan ketamadunannya?

Malanglah bagi kita ini jika sekadar tidak habis-habis bising tentang barangan makanan yang bercampur unsur haram, namun kita masih gagal menghasilkannya sendiri. Malanglah pengajian di masjid dan surau jika gagal meningkatkan kesedaran ekonomi umat di kala hal itu patut diberi kesedaran. Bahkan dalam soal ekonomi, jika tidak wajar mementingkan persoalan latar politik dan sempadan negeri. Ukhuwwah Islamiyyah lebih penting. Sebab itu saya kurang gembira jika ada kejayaan seseorang pelajar, tidak ditonjolkan oleh media kerana latar negerinya. Padahal, sama seperti ekonomi, pendidikan sepatutnya melampaui batasan negeri dan kefahaman politik.

Sekiranya kesedaran ukhuwwah islamiyyah mengenai tanggungjawab bantu membantu membangunkan ekonomi umat ini berjaya diterapkan, maka peluang ke arah menjayakannya di peringkat pelaksanaan adalah terbentang luas. Ini saya katakan berdasarkan faktor-foktor berikut:

Kuasa Membeli Yang Tinggi: Jumlah umat Islam yang banyak membawa kepada secara kelompok mereka memiliki kuasa membeli yang tinggi. Ini kerana jumlah umat yang banyak menjadikan keperluan barangan dan makanan mereka juga tinggi. Jika kuasa membeli ini dimanfaatkan, tentulah berlakunya kitaran ekonomi yang kuat di kalangan masyarakat Islam tempatan dan antarabangsa

Isu Halal Haram: Isu-isu mengenai makanan tidak halal telah menimbulkan keresahan kebanyakan umat Islam. Ini disebabkan umat Islam gagal berdikari dalam menghasilkan makanan mereka. Jika kesempatan ini diambil agar memastikan keselamatan umat Islam dalam soal makanan, maka kita menggesa mereka berdikari dan mampu menjadi pengeluar, bukan sekadar pengguna.

Ketengangan Yang Wujud : Ketegangan yang wujud sekarang antara Blok Barat dan umat Islam boleh membantu ke arah mengujudkan umat yang lebih memiliki jatidiri dan berdikari. Jika pelancong-peloncong Arab ramai yang enggan ke Barat lagi, mengapa tidak kita jadikan mereka juga mesti menggunakan dan menghasilkan barangan negara-negara Islam.

Jika ukhuwwah Islamiyyah itu benar-benar dapat digilapkan sehingga ke peringkat penghayatan dalam bidang ekonomi, umat Islam mempunyai potensi menjadi umat yang berdikari dan mempunyai jatidiri dalam ekonomi. Ekonomi adalah senjata baru yang mempunyai pengaruh yang besar dalam mencaturkan kejatuhan dan kebangkitan sesuatu bangsa. Perjuangan menegakkan ekonomi yang bersifat membina kekuatan umat adalah tanggungjawab setiap muslim di zaman ini.

No comments:

Post a Comment